Reaktor

"A filozófia az egy ilyen bölcsészmérnökség"
Beszélgetés Sárdi Ádám doktorandusz hallgatóval, a FIÓKA alapítójával

Megtalálható Spotify-on

és Apple Podcast-en is.

Pascal szerint semmibe venni a filozófiát, azt jelenti, hogy igazán filozofálunk. Seneca szerint először élni kell, de csak azután filozofálni. És végül Ady Endre mondta, hogy nem fogok dühöngeni, filozofálni fogok, ebben az országban annyira úr a hülyeség, hogy itt már csak filozofálni lehet. A filozófia mai szerepéről fogunk beszélni, amiben Sárdi Ádám lesz a beszélgetőtársam, aki a FIÓKA társalapítója és doktorandusz az ELTE Bölcsészkarán.
Az első kérdésem az lenne, hogyha a filozófiáról kéne gondolkodnom, akkor nekem egy poros könyv jutna eszembe egy poros könyvtárban, aminek a poros legfelső polcán egy ilyen vastag könyv van, és az a kérdésem hogy egy fiatalnak megéri-e levenni ezt a poros könyvet? Egyáltalán mit adhat a filozófia egy mai fiatalnak?

Hát nézd, én levettem. Szóval szerintem mindenképp megéri. Most itt ez a kép, amit te lefestettél, az annyiban biztosan helytálló, hogy egy nagyon régi és nagyon ősi tudományról van szó, ami nyilván az elmúlt - hogyha a nyugati filozófiai hagyományt nézzük- 2500-3000 évben azért sokat formálódott. Mindazonáltal azért az van most is, hogy a klasszikusan filozófiai problémáknak tekintett kérdések azok most is ugyanúgy foglalkoztatják az embert, a filozófusokat, ezen gondolkoznak, rágódnak már évezredek óta. Erről megoszlanak a vélemények, hogy mennyire sikeresen. Én azt gondolom, hogy azért volt előrehaladás, és hát abszolút megéri szerintem. Tehát, hogyha arra irányul a kérdésed, hogy pontosan mit kaphat egy mai fiatal, vagy mitől lesz érdekes, vagy mi az értelme a filozófiának, akkor szerintem erre talán az egyik lehetséges válasz az az - legalábbis én azt szoktam mondani a hallgatóknak ilyen fióka előadások és egyéb barátkozások alkalmával is - hogy a filozófia az egy ilyen bölcsészmérnökség.

A filozófia szerintem - legalábbis a kortárs filozófia - az egy nagyon jó soft skill set-et ad az embernek. Megtanulsz értően olvasni, megtanulsz jól érvelni, megtanulsz egy adott problémát a lehető legtöbb aspektusból, a lehető legtöbb megközelítési módszerrel megvizsgálni, átrágni magad a különböző adódó érveken, ellenérveken, és ezzel fejleszted a gondolkodásodat, a kritikai megfejtéseidet, azt, hogy lásd magadat a világban, és lásd a világot, amiben így élsz. Szerintem ez egy nagyon fontos része az életnek. Legalábbis az én életemnek biztos, hogy nagyon fontos része.

Az ELTE BTK oldalán a fióka leírása alatt azt találhatjuk, hogy ez egy filozófiai bevezető, egy támogató kör és egy szabad közösség keveréke filozófia iránt érdeklődő gólyáknak. Azonban a fióka hivatalos oldalán ugyanez a mondat szerepel egy szó módosítással, a szabad közösség helyett ivó társaság szerepel. Így adódik a kérdés, hogy mi a FIÓKA, másrészt pedig, hogy borban van-e az igazság.

Még az igazságot nem találtuk meg a pohár alján. A FIÓKA annyiban ivó társaság, hogy egy baráti közösségből alakultunk meg. Itt muszáj megemlítenem a Litványi Bence nevét, aki nekem egy nagyon jó barátom, és az ő fejéből pattant ki ez az ötlet tulajdonképpen. Több motivációja volt. Az alapgondolat az volt, hogy milyen jó lenne, hogyha a gólyák, amikor beérkeznek az egyetemre, és elkezdenek érdeklődni a filozófia iránt, és felvesznek egy csomó bevezető órát, akkor tudjanak egy picit jobban tájékozódni, hogy mik is azok a konkrét filozófiai problémák, amiket majd ott hallgatnak az előadások és szemináriumok során. Ebben egy picit ilyen tájékoztatást, útmutatást adni nekik. Ez az egyik. A másik meg az, hogy ténylegesen - főleg a Covid miatt is éleződött ki az a helyzet - legyen egy ilyen egyetemi közösség. Ismerjük meg egymást, akár különböző évfolyamokról felsőbb évesek segítsenek alsóbb éveseknek, az alsóbb éveseknek legyen egy olyan helye, egy olyan közege, ahol nem lehet butaságot kérdezni és hát azt kell mondjam, hogy ezt most már harmadik éve csináljuk. Szerencsére tök jók a visszajelzések, szeretik a hallgatók, elég sokan járnak.

Most az az aktuális probléma, vagy aktuálisan megoldandó dolog, hogy így kineveljük a saját utánpótlásunkat, és hogy ez így túlnőjön rajtunk. Kezd így intézményesülni az egész, de hogy legyen folytatás, ezért kezdünk kiöregedni abból, hogy a tizennyolc évesekkel bulizzunk együtt többször.

Hamár ivótársaság, nyugodtan!

Persze, csakhogy azért most már többen elmentek külföldre doktorandusznak az alapítók közül. így Van, aki már - például a Bence - teljes munkaidőben dolgozik közben. Én meg másik két FIÓKÁS, az ELTE-n maradtunk doktoranduszok, úgyhogy ez volt tulajdonképpen a küldetésünk vagy tervünk, hogy legyen egy ilyen fórum. Ez egy előadássorozat. Úgy kell ezt elképzelni, hogy minden héten van egy-egy tematikus előadás, amit mi tartunk, de mi is ugye hallgatók vagyunk, meg aztán régen, amikor elkezdtük, akkor pláne hallgatók voltunk, én a mesterképzést kezdtem talán akkor, amikor ez elindult.

Mi nem tudunk annyira felkészülten előadni bármilyen témában, mint egy adjunktus, vagy egy oktató, akinek ez az élete, ez a szakmája évtizedek óta adott esetben. Egy nagyon niche réteget tudunk átadni, vagy tudást tudunk átadni, ami a lelkes felsőbb éves és az adjunktus közötti szcéna. Előadásaink viszonylag informális előadások, tehát lehet nyugodtan kiabálni, együtt gondolkodni, vitatkozni. Sok kérdésre azt fogjuk válaszolni, hogy nem tudom, mert egyszerűen ez van. Viszont azért az fontos, hogy egy viszonylag magas szakmai színvonalat tudjunk biztosítani.

Hol szoktak lenni a nagyobb filozofálások még az előadáson, vagy az utána az afteren?

A gólyák azért félnek, úgyhogy utána az afteron bátrabbak, de nekem az az egyik legmeghatóbb élményem, hogy tartottam egy előadást, már nem is emlékszem, hogy milyen témában és utána még telefonálgattam, illetve nálunk úgy van, hogy az előadás után átmegyünk barátkozni valamilyen kocsmába és amikor beértem a kocsmába, akkor egy ilyen kígyózó gólyasor volt a pultig, és ott mindenki a témáról vitatkozott és érvelt, és ment a nagy megfejtés. Én meg ott álltam, hogy jó, akkor ez egy jól sikerült előadás volt, hogy még így egy órával utána, vagy fél órával utána is még ment a megfejtés a sorban, úgyhogy általában kell egy kis idő nekik is, amíg feloldódnak, meg így megtalálják a kis barátaikat, meg cinkostársaikat, akikkel így lehet aztán témázni.

Ha már a kötetlenebb beszélgetésekről van szó, akkor gyakran tapasztalhatjuk azt, hogyha valami konkrét dologról van szó, például nem is tudom, egy programot kell megszervezni, vagy egy közéleti témáról van éppen bármilyen közösségben szó és valaki egy kicsit ilyen absztraktabb vizekre evez a beszélgetésben akkor ebből így rásütik, hogy ne filozofáljál.

Tegyük fel, hogy egy karácsonyi műsort kell szervezni, és akkor valaki megkérdezi, hogy de mégis minek vannak ünnepek? Vagy hogyha valami közéleti esemény, például börtönbüntetést kapott valaki, akkor mégis ez egy büntetés? Mi is a büntetés? A filozofálgatásnak lett egy kissé derogáló, ilyen delegitimizációs szerepe, hogy mit gondolsz egyrészt erről, hogy ez minek köszönhető, másrészt jó-e, hogy a beszélgetésekben ez a filozofálás, a "letértél az útról" kifejezéssé válik. Másrészt pedig, hogyha a cselekvés halála az okoskodás, akkor már a gondolkodás is a halála?

Ez egy érdekes kérdés. Szerintem az van, hogy vannak ilyen kijelentések a beszélt nyelvben, amik egy picit súlyukat vesztették. Most ezen gondolkoztam, pont mielőtt jöttem, és beszélgettem a barátnőmmel is erről, aki nem filozófus, ő pszichológus. És ő azt mondta, hogy szerinte ilyen a pánikolni is, hogy amikor valaki egy kicsit izgul, vagy elkésik, akkor a barátja egy oldalba bökheti, hogy figyelj, ne pánikolj már, miközben.

Csak pánik szak nem létezik, ugye?

Nem pánikol, nyilvánvalóan, csak egy kicsit ideges és ez a ne filózgassál, vagy ne filozofálgassál, én a mindennapi életemben azt látom, hogy ez nem annyira egy pejoratív, hanem inkább egy ilyen kiüresedett fogalom, hogy amennyiben egy picit eltérsz a tárgytól, akkor már nem is azzal foglalkozol, miközben az is van, hogy szerintem egy filozófus a mindennapi beszélgetésekben kábé ennyiben tér el egy nem filozófustól, vagy egy civiltől. Mondom itt nagyon idézőjelben - a hallgatóknak.

Szóval az van, hogy szerintem a filozófus annyiban csinál többet, hogy erre nem hallgat és próbál ugyanazzal a józan paraszti ésszel meg tulajdonképpen csak kérdéseket feltéve továbbmenni. Ha felteszi neki a haverja a kérdést, hogy akkor a börtönbüntetés az büntetés-e, vagy mi a büntetés, akkor ezt komolyan veszi. Minden kérdésre komolyan veszi a következő felmerülő kérdést.

Szerintem az a filozófus, aki egy kérdésre válaszol, nem pedig feltesz még másik két kérdést, az kicsit gyanús.

Ez nem azt jelenti, hogy a végén nem kapsz legalább megközelítő válaszokat, vagy nem kapsz egy pontos képet, amit már azért tudásnak vagy véleménynek lehet hívni, de szerintem a filozófia lényege az az ilyen kapargatás, hogy így tovább kapargatsz, amiben az a trükk, meg az a szépsége szerintem, hogy nem kell semmilyen más módszert, vagy nem kell semmilyen más erőforrást felhasználnod, hanem csak így mész tovább az eszed után, a józan paraszti eszed után, és egyszer csak közelebb kerülsz ahhoz az etikai kérdésekhez, közelebb kerülsz mélyebb metafizikai kérdésekhez, közelebb kerülsz művészetelméleti kérdésekhez, satöbbi, sorolhatnám reggelig. Ennek szerintem mindenképp van értelme.

Nyilván a szónak a legcsúnyább értelmében "nem hasznos". Nem fogsz tőle utána megkapni egy kész egzakt képletet sok esetben.

Érdekes ez a kapargatás, amit mondtál, mert lehet, hogy ez a filozófiával egy együtt járó dolog, ami idegesíti az embereket, hogyha valaki a definíciót, vagy az axiómákat akarja lebontani. Most körülbelül a legszembetűnőbb példa akár Szókratész, aki egészen odáig csesztette az athéniakat, hogy aztán halálra is ítélték. Szóval lehet, hogy most egy jobb korban élünk, most már csak annyit mondok a beszélgetésből, hogy kérlek, ne filozofálj, de cserébe nem ítélik halálra az embert!

Jó esetben nem ítélnek halálra valóban. Jobb helyeken már nem dívik annyira. Igen, hát most már annyit lehet tenni, hogy egy alulfinanszírozott kutatócsoportba száműzik az embert, és akkor ott aztán kapargatnak.

A száműzetés az úgy látom, hogy maradt. Mondtad a hasznosságot: egy pályaválasztás során, hogyha az ember éppen az egyetem felé kacsingat, végzett a gimnáziummal, akkor eléggé sok kommentet szokott kapni az emberektől, hogy hova menjen továbbtanulni. Általában mindenki próbálja a saját szakát ajánlani. Vannak ilyen tipikus dolgok, hogy menjél orvosnak, mert orvosra mindig szükség van, vagy menjél el programozónak, mert abban most nagy technológia van, nagy pénz van. Én még olyan mondatot nem hallottam, hogy mennyire filozófusnak, fiam. Mit gondolsz, hogy ez a fajta megbecsültséghiány, ami övezi akár a filozófiát, mint tudományágat, akár pedig mint a szakot, de akár csak a filozófiatanárokat ez minek köszönhető? És mivel tudományág, nem tudunk elmenni a tény mellett, hogy milyen rengeteg mindent adott a filozófia a történelemben, milyen hatalmas hatással van ránk, gondolhatunk itt akár Arisztotelészre, hisz minden egyes tudomány bevezető óráján felkerül Arisztotelész neve, vagy Marxra, Nietzschére.

Miért lehet az, hogy ilyen hatalmas nagy lábnyomot tudott hagyni a filozófia történelemben, sokat is tanítják minden tudományágban, ehhez képest a megbecsültsége és a társadalmi hasznossága mégis ilyen kérdéses?

Két kérdést tettél fel. Megpróbálok most a másodikra válaszolni, és utána egy kicsit röviden visszatérek az elsőre. A második ez a tudományos hasznosság.

Sajnos, nem sajnos ma egy olyan világ, világban élünk, ahol ez a hasznosság nagyon szoros kapcsolatban van a mindennapoknak a kényelmessé tételével. Egy filozófus sose fogja tudni megmondani, összerakni, megépíteni vagy meggyógyítani.

A kényelmünkre gyakorolt hatása az vajmi kevés. Nem hasznos filozofálni a szónak a profán értelmében. Emiatt nyilván úgy is ítéli meg a társadalom. Szerintem is ez a filozófia, mint olyan, az egy luxus. Tehát ahhoz, hogy te ülni tudj az egyetemen, és közben tudj reggel kávézni, be tudj menni a munkahelyedre a metróval, vagy legyen autód, vagy elővedd a telefonodból az egész világmindenséget az interneten, az egy nagyon kényelmes helyzet, és ahhoz a filozófia konkrétan nem tesz hozzá. Viszont egy tök jó dolog, hogy van, merthogy talán az egymáshoz való viszonyulásunkat, meg a világról alkotott képünket, ahhoz meg nagyon sokat tesz hozzá és most nem akarok ilyen részproblémákba belemenni, hogy például a fizika vajmi keveset mond el az okságról, és a metafizika meg kutatja az okságot. A közgazdaságtanra is nagy hatással van a tudományfilozófia erre vonatkozó része például. Szóval vannak itt hasznos dolgok, de az tény, hogy ez már nehezen csöpög le a társadalom tágabb rétegeihez.

Visszakanyarodva egy huszárvágással az első kérdésedre. Az van, hogy nekem nem mondta az apám, hogy menj el filozófiára, se az édesanyám, és én se hallottam még olyan szülőt, aki tűzzel-vassal űzte volna a filozófia felé a gyereket.

Hallottál már ilyet, hogy valakit a szülők, vagy bárki más, aki hallgató, akinek előadsz, vagy ott az egyetemi közegben, akik kifejezetten azt mondták, hogy na, te menjél el filozófiára, merthogy te jó filozófus leszel.

Nem, nem. Ilyen szigorúan nem. Viszont volt egy nem olyan régi, pár éves amerikai felmérés, ahol a legtöbb frissdiplomás munkahelyet találó, legrövidebb idő alatt munkahelyet találó fiatal, az a szabad bölcsészetről jött ki és ez pont azért van, mert egy ilyen skillset, amit kapsz, az nagyon sok soft skill.

Említetted pont a programozókat, és ez szerintem ez egy tök jó ellenpélda lehetne arra, amit mondtál, mert hiszen most a mai nap azt látjuk, hogy a nagy techcégek százasával rúgják ki az alkalmazottakat az AI miatt, mert tíz évvel ezelőtt iszonyú nagy pénz volt bootcampek (intenzív, 3-12 hónapos programozó képzések - a szerk.) építésében és programozók kitermelésében, és rengetegen motiváltak lettek a hihetetlen mértékű alapfizetés, kezdő fizetés miatt. Most meg ez nincs, mert megcsinálja az AI rengeteg ember munkáját. A filozófusok meg nem fognak tudni konkrét programnyelvet írni, viszont valószínűleg könnyebben találnak valami másik lehetőséget, valami másik állást, ami adott esetben ma még nem is létezik. Ez is most már közhely, hogy a mi munkánk a szüleink idejében még nem is létezett. Gondold el, édesanyádnak azt mondják, hogy a fiacskája podcastet fog gyártani, akkor nem értette volna, hogy mit jelent az, hogy podcast.

Kapcsolódva az elhangzottakra: A filozófusoké a jövő?

Azt nem tudom, hogy a filozófusoké a jövő-e, remélem, hogy van helyük a jövőben. Az biztos, hogy ezeknek a soft skilleknek, amikről beszéltem, a kritikus gondolkodás, érveléstechnika, rendszereket jobban átlátsz, stb. ezeknek abszolút van helye a jövőben, azt gondolom.

Beszéltük, hogy most kicsit ilyen luxus már filozofálni. Ez milyen fajta luxus? Az a fajta, mikor például pezsgőt locsolok a földre, ami egy fölösleges luxus, és jó is, hogy ez nem gyakran történik meg, vagy egy olyan luxus, mint például egy nagyon drága gyógyszer, amit csak nagyon kevés ember tud megengedni magának. Ez egy kívánatos cél, hogy bővítsük, hogy minél több ember tudjon filozofálni, vagy igazából jól van ez , hogy ennyi ember filozofál?

Szerintem nincs jól ez így. Minél több ember gondolkodik, és minél több ember hajlandó rávenni magát, hogy megtanulja azt a képességet, hogy nem áll meg és nem hallgat annyiban a környezetére, hogy legalább utánajár, vagy belegondol egy picit, az baj. Az nagyon fontos, hogy ezt így minél több embernek megmutassuk, hogy ez egy jó dolog, meg élvezetes. Szerintem élvezetes.

Nem annyira hasznos a szó maga értelmében, akkor a társadalomnak milyen szempontból van szüksége a filozófiára? Hol kéne a filozófusokat megítélnünk, mi az a hiánytermék, amit ők betöltenek. Például kapargatás, ezt már említetted, vagy számodra mi az az ideális világ, ahol a filozófia méltó helyet foglalja el?

Hú, hát ez egy nehéz kérdés. Erre nem tudok most konkrétan válaszolni. Azt gondolom, hogy nem kell mindenkinek filozófussá válnia, aki akadémiai filozófiával foglalkozni, merthogy ez egy szakma aztán akadémiai szinte. Itt is az van, hogy vannak különböző diszciplínák, vannak nagyon kis apró részkérdések, vannak nagyon zegzugos helyei a filozófiának, amihez nem kell értenie mindenkinek, inkább csak a filozófiai attitűd a fontos, mely sok-sok társadalmi rétegnek hasznára válhat. Például etikai kérdéseknél, hogy szervezzük meg az oktatásunkat.

Hogyha valakinek felkeltette az érdeklődését akár a filozófia, akár a FIÓKA iránt, akkor hol lehet legközelebb a FIÓKÁVAL, vagy pedig az előadásaiddal találkozni?

A következő március 28-án lesz, és nálunk az a szokás, hogy az őszi félévben hetente egyszer az ELTE bölcsészkarának az épületében az Astoria Campuson vagyunk, ahol vannak az előadásaink. Ez elsősorban gólyáknak szól, de azért minden érdeklődőt szeretettel várunk. Eme előadások szigorúan diszciplinárisak, tehát van vallásfilozófia, társadalom, etika, politikai filozófia, metafizika, nyelvfilozófia, és most még sok mindenkit kihagyok. Ez az őszi félév során van. A tavaszi félévben most azt találtuk ki idén először, hogy egy kicsit kinyitjuk a kört és kevesebb előadással külső helyszínen találkozhatnak velünk az érdeklődők, és ez abszolút egy ilyen szabadegyetem jellegű programsorozat lesz, aminek az a célja, hogy megmutassuk azt, hogy a fiatal kutatók, pályakezdő kutatók és felsőbb éves doktoranduszok marha izgalmas témákkal foglalkoznak akadémiai-filozófiai szinten, ami baromira érdekes és baromira van értelme. Nem mellesleg érdemes megmutatni tágabb közönségnek is. Ezek az Aurórában fognak megrendezésre kerülni, ajánlom mindenkinek figyelmébe március 28-át, este 6-tól lesz a következő. Minket pedig el lehet csípni az internetnek a bugyrain, a Facebookon is, meg az Instagramon is, meg van saját honlapunk is, hogyha valaki beírja, hogy FIÓKA.

A név egy betűszó: Filozófiai Ismeretterjesztő Óra Kezdőknek az Alapoktól ez a FIÓKA, úgyhogy ha erre rákeresnek, akkor fognak információkat találni erről.

süti beállítások módosítása