Nagy-Britannia a vasút őshazája. 1825-ben Észak-Angliában nyitott meg a Világ első menetrendszerinti gőzmozdony járata, ami Stocktont kötötte össze Darlingtonnal. Ez kulcsfontosságú szerepet játszott a közlekedés történelmében, hiszen a vonal megnyitása a második ipari forradalom és a vasút korszakának kezdetét jelentette, amely alapjaiban átalakította az áru- és személyszállítás módját, és alapozta meg a modern vasutak fejlődését.
Alig 200 évvel később láthatjuk, hogy a vasút, mint közlekedési mód teljesen átformálta az emberiséget.
Ma egyes becslések szerint körülbelül 1.300.000 kilométernyi sínen közlekednek vonatok a Földön, ami majdnem négyszerese a Föld-Hold távolságnak.
Évente közel 10.000 milliárd tonna árut szállítanak tehervonaton és közel 3 trillió, azaz 3.000.000.000.000 kilométert tettek meg emberek vonaton, amibe még a metróközlekedést bele sem számítjuk.

Most az Egyesült Királyság újból a közlekedési forradalom küszöbén áll az ambiciózus High-Speed 2 (HS2) projekttel. Ez a beruházás radikálisan fogja átalakítani az emberek utazási szokásait, serkenteni fogja a gazdasági növekedést és az Egyesült Királyságot a nagysebességű vasúti technológia globális vezetőjévé teszi. Hatalmas hatókörével a HS2 többet jelent, mint egy új vasútvonalat; ugrást jelent a hatékony, fenntartható és összekapcsolt közlekedés jövője felé.
Kontextus
A High Speed 1 projektet Nagy-Britannia már 2007-ben sikeresen befejezte, amivel összekötötték Londont a Csalagúttal, ezáltal összekapcsolva a szigetországot az európai kontinenssel. A HS2 program megépítése a 2010-es választásokon mind a Munkáspárt, mind a Konzervatív Párt programjában benne volt, azonban a választáson győztes Toryk a gazdasági válság okozta recessziónak és megszorításoknak, illetve a Brexit népszavazásból kibontakozó politikai zűrzavarnak, majd a COVID járvány és az azt követő gazdasági nehézségek közepette majdnem másfél évtizedig meg sem tudott indulni a projekt.
A jelenlegi tervek szerint az első szakaszt 2030-ban adják majd át, és a teljes beruházás 2040-re fejeződne be. A jelenlegi összköltsége a fejlesztésnek 89 milliárd font lesz, ami közel 3%-a a teljes brit GDP-nek. A teljes nagysebességű vasútvonal hossza 530 kilométer lesz.
Városok összekapcsolása: a sebesség és a hatékonyság hálózata
A HS2 víziójának középpontjában az a cél áll, hogy összekapcsolja Közép-Anglia nagyvárosait, nevezetesen Londont, Birminghamet, Manchestert és Leedset egy korszerű nagysebességű vasúti hálózaton keresztül.
A projekt célja a meglévő vasútvonalak túlzsúfoltságának enyhítése, megoldást nyújtva a 21. századi utazó növekvő igényeire.
Az akár 400 km/h (250 mph) sebességre tervezett vonatokkal a HS2 drasztikusan csökkenti a városok közötti menetidőt. Például a London és Birmingham közötti út, amely jelenleg több mint 80 percet vesz igénybe, mindössze 49 percre csökken, ami gyorsabbá, kényelmesebbé és hatékonyabbá teszi a napi ingázást és az üzleti utazásokat. Nem szabad elfelejteni, hogy ezek a városok adják Nagy-Britannia ipari termelésének közel 50%-át.

Nem mellesleg az érintett települések saját közösségi közlekedési rendszerei is alaposan túl vannak zsúfolva, amelyekről nagy terhet vesz le a HS2. Ezt követően ezen angol városok önkormányzatai is több forrást tudnak kizárólag a saját, településeiken belüli infrastruktúrájuk fejlesztésére.
1. fázis
A HS2 1. fázisa összeköti Londont Birminghammel. Az útvonal az újonnan épített London Euston végállomástól kezdődik London szívében. Innen északnyugat felé tart különböző London külvárosi területein halad át, mielőtt elérné a vidéket. A vonal ezután Buckinghamshire-en és Northamptonshire-en keresztül folytatódik, mielőtt eléri célját Birminghamben.
2. fázis:
A 2A fázis kiterjeszti a HS2 vonalat Birminghamtől Creweig. Birminghamtől északnyugati pályát követ, áthalad Staffordshire-en és Cheshire-en, és egy új állomásnál ér véget Crewe-ben. A 2B fázis a nyugati lába: Ez az ág kiterjeszti a HS2-t Crewe-től Manchesterig, Warringtonon áthaladva. Jelentősen javítja a kapcsolatot Manchester és az Egyesült Királyság más nagyvárosai között. Keleti láb: Ez az ág kiterjeszti a HS2-t Birminghamtől Leedsig. A vonal East Midlanden keresztül fog futni, beleértve olyan városokat, mint Derby és Nottingham, mielőtt elérné Leeds-t. Ezen túlmenően, van egy olyan irány, amely Sheffieldhez csatlakozik, tovább javítva az összeköttetést a régióban.
Gazdasági növekedés és munkahelyteremtés
A HS2 nem csak az emberek mozgatását szolgálja; a mozgó gazdaságokról is szól. A régiók hatékonyabb összekapcsolásával a projekt készen áll arra, hogy katalizálja a gazdasági növekedést azokon a területeken, ahol korábban nem voltak hatékony közlekedési kapcsolatok.
Birminghamben, Manchesterben és Leedsben a befektetések, a vállalkozások és a munkalehetőségek növekedése várható.
A HS2 építési szakasza önmagában is jelentős foglalkoztatási forrás. A projekt közvetlenül 29 000 magas hozzáadott értékű munkahelyet fog teremteni, mérnököktől és építészektől az építőmunkásokig és a kisegítő személyzetig. Ez a munkaerőpiaci fellendülés messzemenő hatásokkal jár, serkenti a helyi gazdaságokat és elősegíti a közösség fejlődésének érzését. A HS2 a meglévő vonalakon is helyet szabadít fel nagyobb teherforgalom számára, ezzel potenciálisan a nehéz tehergépjárműveket az utakról eltávolítva, csökkenti a torlódásokat és csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást.
Fenntarthatóság és környezetvédelmi felelősség
Környezetvédelmi szempontból a HS2 óriási előrelépést jelent. A közúti és légi közlekedésről a nagysebességű vasútra való átállás ösztönzésével a projekt jelentős mértékben csökkentheti a szén-dioxid-kibocsátást. Ma Nagy-Britannia szén-dioxid kibocsátása 34%-ban a közlekedési szektorban valósul meg. A hatóságok azt remélik, hogy az alternatív személy- és áruszállítással szennyezést és jobb levegőminőséget jelent, különösen a városi területeken.
Ezenkívül a hatékony földhasználatra és a környezetbarát tervezési elvekre való összpontosítás még inkább aláhúzza a HS2 elkötelezettségét a zöldebb jövő iránt.
Nem mellesleg a vonatokat csak zöld energia fogja majd hajtani.
Az elektromos vonatok, különösen, ha megújuló energiát használnak, alacsony szén-dioxid-kibocsátású közlekedést biztosítanak. A HS2-vel való utazás személyenként és kilométerenként 8 gramm szén-dioxid-kibocsátást érhet el. Ugyanaz az út autóval 67 g, repülővel pedig 170 g károsanyag-kibocsátást eredményezne.
Kihívások és viták
Bár a HS2 potenciális előnyei óriásiak, a projekt nem mentes a kihívásoktól. A környezetvédelmi aktivisták aggodalmukat fejezték ki a helyi ökoszisztémákra gyakorolt hatása miatt, és egyes közösségek aggodalmukat fejezték ki az építési szakaszban bekövetkező zavaroktól. A költségtúllépések és az erőforrások elosztásával kapcsolatos viták szintén a nyilvános vitákat szították.
A támogatók azonban azzal érvelnek, hogy ezek a kihívások, bár jelentősek, nem leküzdhetetlenek. A környezeti aggályok kezelése, az érintett közösségekkel való átlátható kommunikáció biztosítása és a költségek hatékony kezelése mind része annak az aprólékos tervezésnek, amely egy ilyen léptékű projektet kísér.
Merész lépés a jövőbe
A High-Speed 2 az Egyesült Királyság merész lépése egy olyan jövő felé, ahol a hatékony, fenntartható és gyors szállítás nem luxus, hanem alapvető szükséglet.
Azáltal, hogy olyan kulcsfontosságú kérdéseket kezel, mint a zsúfoltság, a gazdasági egyenlőtlenségek és a környezeti fenntarthatóság, a HS2 megnyitja az utat egy összekapcsoltabb, virágzóbb és ökológiailag felelős nemzet felé.
A projekt előrehaladtával elengedhetetlen, hogy minden érdekelt fél – a kormányzati szervek, a helyi közösségek, a környezetvédők és a polgárok – hatékonyan működjön együtt. Együttműködéssel az Egyesült Királyság biztosíthatja, hogy a HS2 megvalósítsa a benne rejlő, átalakító erőben rejlő potenciált, amely az elkövetkező generációk számára alakítja a nemzet jövőjét.


AZ EURÓPAI UNIÓ FINANSZÍROZÁSÁVAL. AZ ITT SZEREPLŐ VÉLEMÉNYEK ÉS ÁLLÍTÁSOK A SZERZŐ(K) ÁLLÁSPONTJÁT TÜKRÖZIK, ÉS NEM FELTÉTLENÜL EGYEZNEK MEG AZ EURÓPAI UNIÓ VAGY AZ EURÓPAI OKTATÁSI ÉS KULTURÁLIS VÉGREHAJTÓ ÜGYNÖKSÉG (EACEA) HIVATALOS ÁLLÁSPONTJÁVAL. SEM AZ EURÓPAI UNIÓ, SEM AZ EACEA NEM VONHATÓ FELELŐSSÉGRE MIATTUK.
Projekt azonosító száma:
2022-3-HU01-KA210-YOU-000099246