Reaktor

Magyar srác a világ legjobb kerékpár csapatában

valter.jpg

Néhány hete ért véget a 2023-as szezon harmadik, és egyben utolsó háromhetes kerékpáros versenye, a spanyolországi Vuelta Espana. A versenyzők több mint 3000 km-t tettek meg a 21 szakasz alatt, amely magában foglalt 10 hegyibefutót, köztük a legendás Col du Tourmalet, valamint Altu de L’Angliru emelkedőket.

Előzetesen toronymagas esélyesnek számított a holland Jumbo-Visma csapata, amelynek kimondott célja volt, hogy a Giro d’Italia, valamint a Tour de France megnyerése után véghez vigyék azt a történelmi tettet, hogy egy évben mind a három nagykörversenyt az ő versenyzőjük teljesítse a leggyorsabban. Ennek érdekében a világ talán legerősebb keretét állították össze a kétszeres Tour de France győztes, dán Jonas Vingegaard, illetve a háromszor Vuelta Espana, valamint egyszeres Giro d’Italia győztes, szlovén Primoz Roglic vezetésével. Segítőkből sem volt hiány, köszönhetően többek között az amerikai Sepp Kussnak, aki a Jumbo mind a hat korábbi Grand Tour győzelmében részt vett, illetve Magyarország legjobb férfi országúti kerékpárosának, Valter Attilának, aki a magyar bajnoki mezben tekerte végig a három hetet. Legnagyobb kihívónak a Soudal-QuickStep belga versenyzője, nem mellesleg a Vuelta címvédője Remco Evenepoel, az UAE Team Emirates fiatal spanyol kerekese, Juan Ayuso, valamint az Ineos Grenadiers rutinos, angol csapatkapitánya Geraint Thomas tűnt.

A verseny nagyon kaotikusan indult, elég csak a barcelonai csapatidőfutamon sötétben készült képekre, vagy a pontos különbségek meghatározásához elkért nézői videókra gondolni. Szerencsére a Vuelta későbbi részei nem a rendezői felkészületlenségekről szóltak, bár szinte nem volt olyan szakasz, ahol ne láttunk volna egymást rögzítő helikopterekről felvételeket az aktuális történések helyett.

evenepoel.jpeg

Remco Evenepoel dühüng a kaotikus első szakasz után Barcelonában /Forrás: Mundo Deportivo

Ami az esélyeseket illeti, az már gyorsan kiderült, hogy Geraint Thomassal nem kell számolni, mert közelében sem volt a tavaszi formájának, amikor második lett a Giron. Ezzel szemben nagyon jól tekert az első héten a verseny legfiatalabb versenyzője, a fiatal francia Lenny Martinez (Groupama-FDJ), aki a 6. szakasz után az összetettben vezetőnek járó piros trikót is felvehette. Tőle két nappal később aztán az a Sepp Kuss vehette át ezt a pozíciót, akire a verseny előtt mindenki a mezőny legjobb segítőjeként tekintett, de azt senki nem gondolta, hogy a két sztár mellett ő lehet a Jumbo meglepetés embere. A 10. szakaszon tartott egyéni időfutam után egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy a szupersegítő megnyerheti az összetettet, ami még nagyobb felelősséget helyezett a Jumbo versenyzőire, ezáltal Valter Attilára is, hiszen már nem kettő, hanem három kapitányt kellett segíteni.

Újabb fordulatot a 13. szakasz hozott, amelynek befutója a Col du Tourmalet legendás csúcsán volt, és ahol az addig összetettben kiválóan álló Remco Evenepoel teljesen elkészült az erejével, ami miatt közel fél órás hátránnyal érkezett meg. A Jumbo ezen a szakaszon olyan erődemonstrációt tartott, amelyet talán még sosem láthattunk korábban. A szakaszon az első három pozícióban érkeztek meg, aminek köszönhetően összetettben is elfoglalták a dobogó összes fokát. Innentől kezdve, bár próbálkoztak a riválisok megtörni a Jumbo elképesztő dominanciáját, erre lényegében esélyük sem volt. A 17. szakasz, az Anglirus befutó után – ahol a Jumbo ismét elvitte a szakasz első három pozícióját – pedig nyilvánvalóvá vált, hogy versengés már maximum csak a negyedik helyért, illetve a szakaszgyőzelmekért lehet.

A madridi dobogó tetejére végül Kuss állhatott fel, aki ezzel karrierjének legnagyobb sikért érte el. Második helyen Vingegaard végzett 17 másodperc hátránnyal, harmadikon pedig Roglic 1 perc 8 másodperces különbséggel. A legjobb nem jumbos versenyző Juan Ayuso lett a negyedik helyen, 3:18-as lemaradással a győzteshez képest, ezzel megszerezve a fehér trikót, ami a legjobb 25 év alatti versenyző számára jár. A legjobb hegyimenőnek járó pöttyös trikót Remco Evenepoel vihette haza, a pontverseny győztese, ezáltal a zöld trikó tulajdonosa pedig az ausztrál Kaden Groves (Alpecin-Deceuninck) lett.

A csapatversenyben természetesen szintén a Jumbo-Visma diadalmaskodott, akik elképesztő történelmet írtak. Egy éven belül megnyerték mind a három nagy, háromhetes körversenyt, tették ezt három különböző versenyzővel, hiszen a Girot Roglic, a Tourt Vingegaard, a Vueltát pedig Kuss teljesítette a leggyorsabban. Utóbbi egyénileg is történelmet írt, hiszen mindhárom versenyen részt vett.

roglic_kuss_vingegaard.jpeg

A három Grand Tour győztese, a neki járó trikóban, balról jobbra: Jonas Vingegaard, Sepp Kuss, Primoz Roglic / Forrás: Jumbo-Visma

Nem mehetünk el szó nélkül ezen történelem magyar érintettségétől, hiszen Valter Attila közel hibátlan teljesítménnyel segítette a csapatát az egész év során. A még mindig csak 25 éves, csömöri kerekes már korábbi csapatinál a CCC-nél, valamint a Groupama-FDJ-nél is megmutatta, hogy kifejezetten tehetséges biciklis, előbbinél a magyar körversenyt, a Tour de Hongriet nyerte meg, utóbbinál pedig 2021-ben a Giron 3 napig viselhette az összetettben élen állónak járó rózsaszín trikót. 2023-ban azonban egyértelműen szintet lépett, bevállalta, hogy visszalép egyet a ranglétrán, előtérbe helyezve az egyéni fejlődését. Ez a döntése pedig már az első évben kifizetődött. Minden olyan többnapos versenyen, ahova segítőként ment, a győztes csapat tagja volt, valamint azokon a versenyeken is jól teljesített, ahol magáért tekerhetett.

valter_vingegaard_roglic.jpg

Valter Attila piros-fehér-zöldben segíti a 6. szakaszon a két kapitányt / Forrás: Jumbo-Visma

Ati tökéletesen teljesítette a Vueltán kapott feladatát is. Amikor szükséges volt, akkor a hegyen ment tempót a kapitányoknak, amikor oldalszeles szakasz volt, akkor biztosította, hogy a csapata elől tudjon maradni, amikor pedig vizet kellett hozni a kísérőautótól, azt is megtette. Mindezek mellett, bár nem volt neki prioritás az összetett helyezés, így is az előkelő 22. pozícióban végzett. Ez a teljesítménye alapot adhat a későbbi évekre, és ki tudja, egyszer talán Valter fogja Kuss helyzetében találni magát.

Összességében elmondható, hogy a Jumbo-Visma csapata jelenleg legalább egy szinttel mindenki más felett áll, jövőre pedig ők lesznek az a csapat, akikhez igazodni kell. Arra pedig büszkék lehetünk, sőt büszkének is kell lennünk, hogy ennek a csapatnak egy magyar versenyző is tagja, aki a nemzeti trikolort a kerékpársportban is ismertté teszi.

süti beállítások módosítása