Reaktor

Egyre népszerűbb Magyarországon az utcai- és a pályamotorozás

Manapság egyre többen motoroznak hazánkban, legyen szó utcai vagy pályamotorozásról, vagy akár motocrossról. Aki ilyen formában szeretne két keréken gurulni, az nagyon széles körben megtalálhatja a kedvére valót. De mi az, ami közös bennük a sebességélményen túl? A válasz a jogosítvány. Így cikkünkben utánanéztünk, hogy milyen típusok is léteznek, illetve személyes érintettség okán a pályamotorozásra és a magyarországi versenypályákra is kitérek.

Kép forrása: www.kalmarmotor.hu

Azokhoz a járművekhez szükséges jogosítvány, amit nem emberi erő hajt és 300W teljesítmény feletti motor segíti a működését.

Motoros jogosítvány kategóriáknál a következő típusok léteznek: AM, A1, A2, A, B1.

A kategóriáknál a motorkerékpár teljesítménye, a súlya és a hengerűrtartalma (hány köbcentis a motor), a sofőr életkora és a motoros tapasztalata is számít.

Az AM kategóriás motor („kismotor”) jogosítvány típussal 2, 3 vagy 4 kerekű járművek vezethetőek, amelyeknek a motorjának a lökettérfogata nem haladja meg az 50 cm3-t, teljesítménye maximum 4 kW, sebessége maximum 45 km/h, saját tömege maximum 350 kg. Az AM motor jogosítvány életkori feltétele: 15,5 év.

Az A1 kategóriás motor jogosítvány maximum 125 cm3 hengerűrtartalmú és maximum 11kW teljesítményű motorkerékpár vagy quad vezethető, életkori feltétele: 17,5 év.

Az A2 motor jogosítvány kifejezetten népszerű a fiatalok körében, hiszen ennél a minimum életkor az A1-hez hasonlóan csak 17,5 év (a tanfolyam ennyi idősen kezdhető el, egyébként 18 éves kortól lehet gyakorlati vizsgázni és élesben vezetni az A2-es járműveket). Ennél a motor kategóriánál a hengerűrtartalom nincs korlátozva, azonban maximum 35 kW teljesítményű lehet a jármű, teljesítmény/tömeg aránya pedig nem haladhatja meg a 0,2 kW/kg-ot.

Az A kategória a legmagasabb motor jogosítvány szint. Ezzel bármilyen hengerűrtartalmú motorkerékpár vezethető, azonban itt már szigorúbbak jogosítvány megszerzésének feltételei is. Az A típusú motor jogosítvány életkori feltétele 23,5 év, azonban lehet 20 év is, amennyiben a sofőr legalább 2 éves A2 jogosítvány kategóriás előképzettséggel rendelkezik, valamint, ha van B kategóriás (autós) vezetői engedélye valakinek. Ám a sima B kategóriás jogosítvány csak AM kategóriás kismotor vezetésére jogosítja fel a sofőrt.

Van még egy kategória, a B1, ami a négykerekű motorkerékpárt (L7e) jelenti. Ezek terheletlen tömege nem haladja meg a 400 kg-ot (áruszállító jármű esetében 550 kg-ot), elektromos jármű esetén az akkumulátor tömegét nem számítva. Teljesítmény esetén a 15 kW az az érték, amit nem haladhatnak meg. Korosztályt tekintve 16 éves kortól tehető le ez a típus.

Milyen pályák (ringek) látogathatóak jelenleg Magyarországon, ha valakit érdekel a pályamotorozás?

Hungaroring

       Kép forrása: www.myracingcareer.com

A Hungaroring versenypályát valószínűleg senkinek sem kell bemutatni, sőt világviszonylatban is kiemelkedő helyezést ér el a versenypályák között. Itt egy teljes kör kb. 4,5 kilométeres, ami az átlagnál szélesebb, mivel alapvetően a négykerekűek (például Forma-1) számára épült. A betonozott bukótér hasznos lehet a kanyarok külső ívén, hiszen egy elnézett féktáv után könnyen vissza lehet térni a pályára. Több helyen 200 km/h feletti sebességgel lehet haladni, a célegyenesben pedig a 250 km/h-t is elérheti valaki a visszafordító előtt, így a jól kivitelezett féktávokat is meg lehet tanulni itt.

Pannonia-Ring

        Kép forrása: myracingcareer.com

A Hungaroringnél picit hosszabb, 11 jobb és 7 balkanyarból áll a pálya. A csaknem 13 méter szélességű ringet kifejezetten motorosoknak tervezték, jó vonalvezetésű, lendületes pálya, kevés helyen kell erőteljesen fékezni. A bukóterek itt nem aszfaltozottak, a szegélyköveket pedig festett szegélyvonal helyettesíti. Ez utóbbi olyan jól tapad, hogy nyugodtan használható ledöntött motorral is. Néhány ponton 200 km/h fölé is leget gyorsulni, a célegyenesben pedig nagyjából 220-240 km/h-s tempónál kell féktávot venni. A Sárvár környékén található, de ismertebben Ostffyasszonyfa település melletti Pannonia-Ring Budapesttől nagyjából 200 kilométerre található.

Euro-Ring

        Kép forrása: myracingcareer.com

A Kecskemét közelében lévő pálya 2750 méter hosszú, de több mint 10 méter széles. A pálya rövidsége miatt a Hungaroringhez hasonló hosszú célegyenes nincs, de éppen ezért már egy 400 köbcentis motorral is jó időt lehet futni. Maga a pálya taktikusabb, így itt is jól lehet fejleszteni a motorozás technikáját. A Pannonia-Ringhez hasonlóan itt is sok motoros oktatást szerveznek éves szinten.

Kakucs Ring

         Kép forrása: myracingcareer.com

A Budapesttől 35 kilométerre, Kecskemét felé az M5-ös mellett, Inárcs és Újhartyán között található pálya kis méretű, hossza 1050 méter, azonban a füves bukóterek szélesek, az aszfalt jó minőségű és rendszeresen takarítják. A kezdetekhez képest jelentős hozzáépítések, módosítások történtek, például a nagyobb motorok miatt kiiktattak egyes kanyaríveket, és kiszélesítették a célegyenest 12-ről 16 méter hosszúra. Mivel technikás az aszfaltcsík, így látogatottsága nagyon vegyes: versenyrobogók, szupermotók, többféle köbcentis nagyobb járművek (400-600-750 köbcentisek) is látogatják, de kisebb gépek is (például pitbike).

Balaton Park Circuit

     Kép forrása: www.motorsport.com

Balaton Park Circuit Balatonfőkajár szomszédságában magánfinanszírozás által épült versenypálya, amit tíz év előkészítés és építés után 2023. május 16-án adták át és ami az elmúlt 15 évben a legmagasabb FIA-osztályzást kapó új építésű versenypálya lett Közép-Európában. A 4,1 km-es, óramutató járásával ellentétes irányú pálya hat jobb- és tíz balkanyarból áll, tízezer fős lelátóval rendelkezik, amelynek kapacitását 120 ezerre is lehet növelni. A létesítmény a 2024-es szezontól tervez nemzetközi futamokat rendezni.

Ha valaki nem motorozna, de érdekli vagy kedve támad kilátogatni a különféle pályákra, akkor menjen, hiszen folyamatosak a nyílt napok és a versenyek. Segítségképp a 2023-as naptáron megtekinthetőek az időpontok.

kepernyokep_2023-06-22_170737_1.jpg

           Táblázat forrása: www.mams.hu

Végezetül pedig egy Valentino Rossi idézettel zárnám az áttekintést: "A motorozás olyan, mint egy művészet, amit azért csinálsz, mert érzel magadban valamit."

süti beállítások módosítása