Reaktor

Top 5 mellékszereplő, aki 2020-ban beelőzte volna története főszereplőjét

Főszereplőt az írók sokféle szempont szerint kreálnak, de vitán felül az

egyik legkritikusabb momentum, hogy tulajdonságait, hibáit, erősségeit , problémáit megfeleltessék a korszellemnek.

A korszellem pedig nem csak évezredről évezredre, gyakran évről évre is meglepően képlékenyen alakul. Íme néhány szereplő, akiket régóta ismerünk, de kevésbé, mint a hozzátartozó főszereplőt. Azonban, ha kicsit később születik meg az alakjuk, egész szériák épülhettek volna köréjük.

5. Hermione Granger

A Harry Potter sorozat szemüveges fiú főhőse annak az egyszerű irányelv mentén lett megalkotva, hogy az akkori tizenévesek minél szélesebb spektrumon tudjanak vel azonosulni: legyen elég lehetőség benne, de ne induljon túl magasról. Legyenek kalandjai, de ne legyenek kirívóan jó képességei. Legyenk barátai, de sose legyen túl népszerű, stb. A sokak által még a könyvek megjelenésekor idegesítőnek bélyegzett Hermione megtestesít rengeteg jelenkori, erősen reprezentált témakört:

származása felveti a rasszok és a társadalmi megbélyegzés problémáját, neme reflektál a mee too kampányra, vagy az üvegplafon jelenségre, kimagasló intellektusa pedig erős kontraszt a fejlett államokban mostanában feltűnő jelenségre, hogy világszerte a női analfabetizmus messze meghaladja a férfiak értékeit.

Ha a Harry Potter könyveket 2020-ban nyomtatnák (ha nyomtatnák, ugye), még a cím is lecserélődne Harmione Granger-re. Jelenleg ugyanis egy best sellernek már nem arra kell fókuszálnia, hogy főhősével sok olvasó azonosuljon, hanem hogy minél több társadalmi kérdésben állást foglaljon.

4. Karak és a Simabőrű

A kis Vuk történetéről még az ifjú Wolf Kati szőke kis copfjai is előbb ugranak be nekem, mint Karak, az idős vén róka. Pedig kulcsszereplőről van szó. A történet szerint Vuk családját az emberek gyalázatosan lemészárolják, a kis túlélőt pedig a ravasz, erős, de szebb napokat is látott hős nagybácsi veszi szárnyai alá. Fekete István még nem abban a korban élt, amikor az érzelmi kötődést a gyámoltalan kis babarókához felülírta volna az az idegtépő kontraszt, ami az egyre gyengébb harcos, Karak és az egyre hatalmasabb Simabőrű között húzódik. A 2020-as történetben hangsúlyosodnának azok a képek, ahol a rettegett Ember csak a térdéig látszik, így mi is rókának érezzük magunkat, és

a kisebb és gyengébb gyámolításának fontossága helyett inkább két erőteljes férfi jellemrajza feszülne egymásnak.

Jobban kidolgozott Simabőrű karakterrel átjönne, hogy neki is igaza van, ebből az erkölcsi dilemmából pedig egy teljesen új sztori születne.

3. Gonosz Királynő, Hófehérke

A Grimm fivérek meséje talán a legnépszerűbb feldolgozási alapanyag, haladva előre az időben egyre több figyelmet szentelnek az erős, karakteres nőalaknak: a Királynőnek. Csak mostanra vált nyilvánvalóvá az a pszichológiai tézis, amire a cirka 100 éves mese egyszerűen csak ráérzett:

a nőt élete végéig egy dolog mozgatja: valamiben egyetlen, kivételes akar lenni.

Míg 100 éve az Uralkodónő alakja egyértelműen rossznak let lefestve a bájos, védtelen, és tudatlan kislánnyal szemben, a 2020-as verzióban némi háttérsztorival legitimmé erősödne az az elemi akarat, hogy az Uralkodónő egyszerűen csak a legszebb akar lenni, és ebben a karrierista törtetésben egy olyan fruska veszélyezteti a pozícióját, akinek sem a jelleme, sem az élettapasztalata, sem az ereje meg sem közelíti az övét. Persze, régi értékrend szerint Hófehérke a státuszát az apjától örökölte, de ez a mai verzióban csak még ellenszenvesebbé tenné. Egy karakteres, erős független nő vs. egy tizenéves kislány, aki beleszületik a jóba - biztosan el van döntve ez a meccs?

2. Csele

A Pál utcai Fiúk kimondottan precíz, kissé feminin alakjának a 2020-as Kertész Imre biztosan több oldalt szentelt volna, ha nem egy egész kötetet. Anélkül, hogy rögvest a fiú lappangó homoszexualitásáról és az egyetlen szoros barátjához fűződő plátói viszonyáról elmélkednénk, ma biztosan érdeklődéssel figyelnénk egy maszkulin, csapatorientált, erős csordaszellemű közegben a kissé magának való, finomlelkű, érzékeny karakter előrejutását. Vagy bukását.

1. Mercutio

A Rómeó és Júlia évszázadok alatt csupaszodott le két viszálykodó család kamaszgyermekének tiltott szerelmi sztorijává, a hős legjobb barátját, a divatdiktátor, energikus, csapongó, szabad és szókimondó Mercutio-t ma már csak az irodalom érettségik kötelező karakterjellemzései tartják életben. A srác (mert ő egy srác, csak így egyszerűen) a

szavaival vetkőztet le és szégyenít meg olyan társadalmi problémaköröket, amiket még a 21.század is csak óvatosan érint.

Natúr természetességgel áll az élet minden területéhez, kezdve a szerelemtől egészen a kardvívásig. Divatot diktál, nem szégyelli, hogy gazdag, és azt sem, hogy a buliból buliba járás gyakran veszélybe sodorja. Amikor már mindent megtett, amitől egy középkori (vagy későbbi) karakter igazán attraktív lesz, vérkomolyan kiáll az ősi elvekért, a hedonizmusát a halála pillanatában felülírja a barátja iránt érzett szeretete. Erre tíz sikerlistás aranypónit adok a tízből. A 2020-as filmipar pedig, ha képes volt leforgatni ekkora mennyiségű Alkonyat filmet, egy Mercutio saga-ra is vevő lenne.

süti beállítások módosítása