Reaktor

Járműjavítóból kulturális komplexum - az Eiffel Műhelyház története

25ced9fc-78cf-428b-bcc0-4a1517cc87e2.jpeg

Hogy lesz a MÁV Északi Járműjavítójából, Magyarország legnagyobb kulturális intézménye? A Magyar Állami Operaház egy egész estés filmben mutatja be az Opera új, 22 ezer négyzetméteres, multifunkcionális komplexumának történetét, a tervezéstől egészen a megnyitóig. Az Utolsóból első, azaz így készült az OPERA Eiffel Műhelyháza című összeállítást, az Opera Café magazinműsor stábja készítette el, régi és új felvételekből.

A filmben betekintést kapunk a színháztermek és próbatermek függönye mögé, és azok funkcióit és technikai felszereltségét is részleteiben megismerhetjük. Itt található például az ország legnagyobb és legmodernebb, 400 négyzetméteres zenekari stúdiója, amely kiváló akusztikájának hála nem csak az Opera zenekarának ad otthont, hanem egyaránt alkalmas hangfelvételek készítésére, próbákra, de akár kisebb koncertek megtartására is.  Plácido Domingo, világhírű operaénekes egyik albuma is ezen falak között készült el 2020 nyarán, illetve az István, a király rock opera változatának felvétele is itt zajlott.

Az Opera Café összeállításában megjelenik a komplexum legnagyobb színházterme, a Bánffy terem is, amelynek tere többféleképpen variálható: emelhető és süllyeszthető zenekari árokkal, akár 1000 négyzetméteresre bővíthető, vagy akár három perc alatt eltüntethető nézőtérrel is rendelkezik. Filmstúdiónak, bálteremnek vagy bármilyen rendezvénytérnek is alkalmas, de modern hangrendszerének, hatalmas vásznának, és egy projektornak köszönhetően akár még moziként is funkcionálhat.

Már nem csak a belvárosban, díszes falak között ismerhetjük meg az opera nagy századának műveit, hiszen az Eiffel megnyitásával a barokk zeneművészet, a XX. századi opera, a kortárs zenés színház és a balett világa is egy új helyszínen tárul elénk.

A művészet, és a kultúra iránt érdeklődők most egy új “játszótérre” találtak, ami előadások, koncertek, ifjúsági foglalkozások, versolvasó estek, filmvetítések, premierek, vagy közéleti beszélgetések helyszínévé vált.

A Műhely.Titkok kiállítás és a látogatóközpont megnyitásával, mi is beleláthatunk a színház mindennapjaiba, és testközelből kísérhetjük figyelemmel egy előadás megszületését. 

A komplexum csarnokába, egy magyar gyártású gőzmozdonyt is beemeltek, ezzel emléket állítva a MÁV-épület százéves múltjának. Az ún. 327-es sorozatú, „Királynőnek“ is becézett mozdonyból ez az egyetlen fennmaradt példány, és a dokumentumfilmből kiderül annak igazán különleges története is. Párja, az 1913-as építésű  “Király”, a komplexum Kodály parkjában került elhelyezésre.

Bár hatalmas mérföldkőhöz érkezett, az Opera térfoglalása az Eiffel Műhelyházzal nem fejeződött be! A következő hónapokban újabb próbatermek készülnek el a komplexum belterületén. Két házi színpad, egy balett terem, egy rendpróba terem és egy zeneterem, is átadásra vár, melyeket az Opera nagyjairól fognak elnevezni. Ezekkel válik majd teljessé a komplexum, melynek célja a szakmai minőség még magasabb szintre emelése, és a készülő produkciók próbaidőszakainak maximális kihasználhatósága.

Nem csak az épület belterületére korlátozódnak a felújítások, hiszen az Opera Campus projekt keretében felújítják a telek hátsó részén lévő állomás épületet, ahol V4 posztgraduális operastúdió nyílik majd. Az Opera gyermekkarának és balettintézetének közös művészeti iskoláját, szaktantermeit is az épület határain kívül tervezik elhelyezni. A cél, egy valóságos egyetemmé szervezett oktató komplexum, ahol zenekari és énekkari akadémisták, operarendező hallgatók is tanulhatnak majd 2024 őszétől. 


A több mint egy órás filmet, a magazinműsor riporterei, operatőrei által az elmúlt öt év során forgatott anyagokból és vadonatúj felvételekből Ruttner Kata főszerkesztő készítette, Ókovács Szilveszter lektorálta és Szász Attila vágta. 

süti beállítások módosítása