Reaktor

A világ legjobb filmjei?

filmek_1.jpg

Ahogy pörgetem a Facebookon a hírfolyamot, olykor ráakadok olyan cikkekre, amelyek azt taglalják, hogy melyek a világ top 10 filmjei.

De például az IMDB-nek (Internet Movie Database) is van egy listája a világ legjobb filmjeiről, itt viszont az a lényeg, hogy nem egy kritikus zsűri pontozta a filmeket és állította össze a listát, hanem a nézők, egyenként értékelték a filmalkotásokat. Ami az IMDB listáját megkülönbözteti a többi ilyen oldal listáitól az az, hogy az IMDB számít a világ leglátogatottabb filmes weboldalának, ezért az ottani lista az általános véleménynek megfelelőnek tekinthető.

Az IMDB listája szerint a világ legjobb filmje a Remény rabjai (The Sashank Redemption) 9,3 pontos értékeléssel, 2021. március 9-én 2.359.551 szavazat alapján.

Meghallgattam Puzsér Róbert ezzel kapcsolatos kritikáját (Puzsér Róbert – A 100 legjobb film, amelyen a Remény rabjai a 63. helyet foglalja el), amiben Puzsér kifejtette, hogy a Remény rabjai tényleg nagyon jó film, de túlzás lenne azt állítani, hogy a világ legjobbja. 

Az, hogy mi jó, szubjektív

Érdekes, szerintem a világ legjobb filmje a Jurassic Park, még kb. 20 évvel ezelőtt láttam először, és azóta is nagy kedvencem, máig lenyűgöz a látványvilága. A filmnek (a könyvvel ellentétben) nincs különösebb mondanivalója, nem művészfilm, hanem egyetlen célja a szórakoztatás.

Így felmerül bennem a kérdés,

ezeknek a listáknak van értelme?

Az, hogy egy film jó-e vagy rossz, hogy zseniális vagy csak elmegy, szubjektív megítélés kérdése. Persze van, ami objektíve rossz, például a Titanic 2-re senki sem mondaná, hogy „ez de jó film volt!”, viszont érdekes módon a jó filmeknél nem merném állítani, hogy van objektíve jó.

Például a sokak által imádott Ponyvaregény (Pulp Fiction) nekem soha sem jött be, és igen tudom, ezért sokan meg fognak kövezni, de nekem még mindig nem jött át a mondanivalója. Nem rossz, de nem is zseniális.

De, hogy védjem az álláspontom, más meg pont így van a Jurassic Parkkal. Van, aki ki nem állhatja. Sőt, vannak, akik meg nem szeretik a Star Warsot, pedig talán az számít a világ legnépszerűbb filmjének. Vannak, akik Star Wars karaktereknek beöltözve ülnek be a moziba megnézni a filmet.

Jó, bevallom, én is szoktam Jurassic Park rajongóknak szánt filmes relikviákat gyűjteni, például Jurassic Parkos pólót, de van, akinek még az ágyneműje is Jurassic Parkos.

A elitista filmesek

Az elitista filmrajongók körében csak az elvont, nagyon mély mondanivalóval rendelkező filmek jöhetnek számításba.

Ha egy film egyszerű, első célja a szórakozás, akkor az említett filmrajongóknál szóba sem jöhet, sőt az ilyen filmeket általában lenézik.

Nemrég néztem meg a Paddington című családi vígjátékot, és az én szerény véleményem szerint az a film zseniális! Nagyon egyedi a rendezése, a humorvilága kiemelkedő. Az IMDB-n azonban csak 7.2-es értékelést kapott, és bár ez ott jónak számít, szerintem ennél azért lényegesen jobb.

Nincs benne öldöklés, nem folyik benne vér, és nem is kokóznak a főszereplők. Viszont szívet melengető a történet, aranyos a főszereplő, ami a filmes elitnek nem fog tetszeni. Nekik ez túl giccses.

Azonban nem csak attól lesz jó egy film, hogy mély a mondanivalója! Az a film, ami enged kikapcsolni, ami örömet szerez, ugyanolyan jó lehet, mint amely mély gondolatokat ébreszt az emberben.

Te döntsd el, hogy mi tetszik!

A lényeg, hogy a "jó" teljes mértékben szubjektív megítélés kérdése. A top filmes listák nem jelentek rossz kiindukási alapot, de ha csak rájuk hagyatkozol az esti film kiválasztásánál, lehet csalódni fogsz! 

süti beállítások módosítása