Reaktor

ProjectX - magyar fejlesztésű applikáció a magyar piacra

img-9308.jpg

Milyen lehetőségekkel indul Magyarországon egy fiatal appfejlesztő, és mi kell a sikerhez, avagy egy hajnalig tartó bulizáshoz? Otakomaiya Balázzsal és Szokor Benedekkel beszélgettünk, akiknek nevéhez fűződik a ProjectX házibuli applikáció megálmodása és kivitelezése. 

Megnyitás Spotify-ban

Megnyitás Apple Podcasts-ben

Megnyitás Youtube-on

Balázs, honnan jött az ötlet, hogy elkészítsd a ProjectX nevű házibuli alkalmazást? Láttad a piac rést, vagy pusztán csak az app fejlesztés érdekelt, amire később építetted a házibuli elképzelést?

Balázs: Egy kicsit másképp indult a projekt. Mi eredetileg egy házibuli házat szerettünk volna építtetni. Ez volt az eredeti ötlet, révén annak, hogy szerettünk volna egy helyszínt saját magunknak, ahol tudunk bulizni, és ami nem a saját lakásunk. Ezen kívül, a pandémia alatt született egy házibulis Facebook csoport, arról, hogy éppen hol van házibuli, és körülbelül negyvenezer taggal rendelkezik ma. Én úgy gondoltam, hogy piacvalidációs szempontból ez mindenféleképpen, sőt nem is kellett nekünk validálni a piacot, hanem ez a csoport jelentette azt, hogy van igény egy hasonló applikációra, és akkor gondoltam, hogy kapok a lehetőségen és lefejlesztem. Ehhez hozzátartozik, hogy nagyon szeretek programozni, ezért az sem jelentett volna nagy fejfájást, ha senkinek nem tetszik.

Mi a köze az alkalmazásnak az azonos című filmhez? Nem lesz gond a névhasználatból?

Balázs: Névhasználatról mindenféleképp tudok beszélni. Szerencsére sikerült levédetnünk a nevet, legalábbis Magyarországon biztosan sikerült. Általában úgy szoktak ezek működni, mármint a szerzői joggal kapcsolatos ilyen ügyek, hogy egy-egy kategóriában lehet levédetni egy ilyen nevet. A ProjectX, mint név, lehetséges, hogy le van védve, viszont mint mobilapplikáció, még nincsen. Így sikerült bejegyeztetnünk a dolgot. Ezen kívül személyes kedvencem a ProjectX című film. Nem is gondoltam volna, hogy valaha egy buliapplikációt fogok csinálni, de ha már adódott a lehetőség, akkor úgy gondoltam, hogy mindenféleképpen a kedvenc filmemről fogom elnevezni.

Benedek, te vagy ebben a projektben a marketingfelelős, ha jól értesültem. Ezek alapján te is áldásodat adtad a ProjectX névre?

Benedek: Igen. Egyértelműen a film nálam is örök kedvenc. A név kapóra jött, mivel már alapból sokan ismerték, emiatt sokan felismernek minket. Úgy vannak vele, hogyha meghallják, hogy „ProjectX”, akkor arra asszociálnak, hogy ez valami bulizással kapcsolatos dolog. Sokan szintén megkérdezték, hogy a névből nem lesz-e ugyanígy probléma. Szerintem a név már alapból meghozza a kedvet az applikáció kipróbálásához.

Balázs: Ez fest egy imidzset az ember fejében, hogy mit is várhat ettől az apptól. Szerintem ez mindenféleképpen hasznos.

Ebben egyetértek! Meséljetek kicsit erről az applikációról! Ha jól tudom, most az alfaverziónál tartotok. Milyen további fejlesztésekre számíthatunk?

Balázs: Az applikáció a jelenlegi állapotában az alapvető funkcióit ellátja, vagyis lehet rajta bulit rendezni. Van még egyelőre egy végtelenül egyszerű közösségi profil, ahol bekövethetsz embereket, és mások is követhetnek téged, ilyenkor már ugyanúgy, mint Instagramon, ők már barátnak számítanak. Ezen felül vannak különböző házigazda funkciók. Például van egy kérdezz-felelek menüpont, ami mögött az alapvető koncepció az volt, hogy szerettünk volna egy kevésbé kaotikus kommunikációs funkciót a házigazda és a bulizók között. Ezek általában messenger csoportokban szoktak kialakulni, viszont ilyen húsz-harminc fő felett ezek már végtelenül kaotikusak, ott már ez abba megy át, hogy miket küldenek be az emberek a csoportokba. Mondjuk ugyanazt a kérdést teszik fel nyolcszor, például, hogy mikor, hol, hova, mit vigyek, ott lehet-e aludni, hasonlók. Szóval gondoltuk, hogy ez a kérdezz-felelek azért lesz végtelenül hasznos, mert egy kérdést egyszer feltesz valaki, és az onnantól publikussá válik, és persze csak azok lesznek publikusak, amit meg is válaszol a házigazda, úgyhogy neki nincsen semmilyen kötelezettsége ilyen szempontból. Tehát így próbáltuk ezt a kommunikációs problémát megoldani. Hogy ez hogy működik, és hogy ez hogy tetszik az embereknek, az mindenféleképpen kialakulóban van. Már hallottunk, és szerintem majd hallani is fogunk visszajelzést. Amit viszont szeretnénk a jövőben az applikációtól, az ennél jelentősen több. A közösségi funkcióit szeretnénk jobban kiépíteni, továbbá szeretnénk egy Instagramhoz hasonló timeline-t csinálni. Alapvető motiváció emögött az, hogyha én Instagramra kirakok valamit, esélyes, hogy a munkatársaim, édesanyám, szüleim látják azt a bizonyos posztot. És a bulik kontextusában készülő sztoriknak vagy posztoknak azért szokott lenni professzionális vagy családi visszhangja. Úgyhogy arra gondoltunk, hogy ez egy tökéletes lehetőség arra, hogy ne kelljen az embereknek emiatt fájni a fejük. Ezen felül ugyanúgy szeretnénk posztokat, tehát nem csak sztorikat, hanem rendes posztokat. Szeretnénk a timeline-on valamit, amit úgy kell elképzelni, hogy mutatja, hogy miket csinált az adott illető. Például szeptember 10-én, kronologikusan tartott egy bulit, megjelent egy bulin, az alábbi módon értékelték az emberek ezt a személyt, de erről majd egy kicsit később. Szóval ezek azok a közösségi feature-ök, amiket mindenféleképpen szeretnénk látni az appban. Ez azért nagyon hasznos, főleg egy házigazda szempontjából, mert el tudja dönteni, hogy az a személy, aki jön a házibulijába, az egy megbízható ember-e, illetve beleillik-e a bulinak az imidzsébe. Hiszen ismeretlen emberekről beszélünk ilyen szituációkban, ezért fontos, hogy a házigazda lássa, hogy ki van a profil mögött. Ezen felül még szeretnénk egy értékelésrendszert, ami pár héten belül érkezni fog. Két komponense lesz. Az egyik sokkal egyszerűbb, hogy tudod értékelni a bulit egy 1-5-ös skálán, hogy mennyire élvezted. Ez persze evidens, mint bulizó. Valamint szintén, mint bulizó, tudod értékelni a többi bulitársadat is, hogy hogyan viselkedtek. Nekem van is egy listám, itt ilyenekre kell gondolni, hogy „ámokfutó”, „lemezlovas”, ilyen kis különböző címkék az emberről.

Benedek: A fő cél az volt, hogy ne az alapján ítéljünk el valakit, hogy valaki a skálán ad neked egy hármast, mert nem voltál a legnagyobb vadállat, vagy nem voltál ott minden jelentős pillanatnál, mert közben meg lehet, hogy valakivel tök jól elbeszélgettél, és emiatt te is meg mások is jól éreztétek magatokat, tehát ilyen indokok miatt ne legyél leírva rossz bulizóként. Ezek arra valók, hogy a stílusodat leírják.

Ez világos. És hogyha valaki kritikusan viselkedik, mondjuk egymást követő három házibulin elviselhetetlenül részeg lesz, akkor arra is van megoldás, hogy például őt kiszavazza a közönség?

Balázs: Igen, van. A házigazdának is lesz lehetősége értékelni az embereket, viszont nem a különböző tulajdonságaik alapján, hiszen egy házigazdának sokszor annyi teendője van, hogy a saját házibulijában sem tud rendesen résztvenni, hanem a különböző embereket publikusan tudja jelenteni. Hogyha valaki kap egy jelentést, az bizonyos jelentésmennyiség után publikussá válik. Tehát hogyha egymást követően háromszor jelentettek egy embert, akkor az meg fog jelenni az ő profilján, ugyanúgy a timeline-nál. És bármelyik jövőbeli házigazda látni fogja, hogy milyen okból lett ez a személy feljelentve. Ez a célunk, hogy egy ilyen publikusan elérhető profilt építsünk az emberről. A kérdés számunkra még az, hogy ebbe nekünk mennyire kell belépni, mint fejlesztők. Mennyire kell nekünk moderálni az embereket, esetleg lebannolni a platformról. Ez olyan dolog, ami szerintem idővel ki fog alakulni. Majd látjuk a jelentéseket, látjuk a karaktereket az applikáción. De mindenképpen nyitottak vagyunk, valószínűleg ez extra energiaforrásokat fog igényelni a részünkről, de hogyha ez azt jelenti, hogy az összélmény az embereknek jelentősen jobb lesz, akkor szerintem ezen semmi nem múljon.

Megkérdezhetem, hogy hogyan lesz bevételetek abból, hogy segítetek házibulikat szervezni? Ki fog ezért fizetni, esetleg charity alapú?

Balázs: Természetesen szeretnénk a ProjectX-ből hosszú távon egy vállalkozást csinálni. Nem csak egy hobbiprojektként tekintünk rá, amit azért csináltunk, hogy saját magunknak is egy igényt elégítsünk ki. Mi is amúgy a házibulikat preferáljuk minden esetben, szerintünk sokkal intimebbek, sokkal jobban lehet különböző emberekkel elmélyülni egy-egy beszélgetésben. Vagy ha csak számodra az az intim, hogy például a vécé fölött kötsz ki, akkor azt is anélkül teheted meg, hogy ismeretlen emberek besétálnának mögéd és kinevetnének. Mindenféleképp szeretnénk pénzt csinálni különböző forrásokból, viszont fontos számunkra, hogy értéket teremtsünk az embereknek a különböző feature-ökkel. Ne az legyen, hogy teledobjuk az applikációt hirdetésekkel, én személy szerint gyűlölöm őket, szerintem ezzel mindenki egyetért.

Benedek: Egy házibuli applikáción belül, hogy nézne ki az, hogyha én egy fűnyírót akarnék neked eladni?

Balázs: De a viccet félre téve, szerintünk végtelenül idegesítőek a reklámok. Úgy gondoltuk, hogyha fizet az ember valamiért, akkor fizessen valamilyen értékteremtésért. Beszélek itt különböző kisvállalkozók nevében. Ebbe a Facebook csoportba, amiről beszéltem, kiraktam egy posztot, szintén érdeklődés-felmérés szempontjából, arról, hogy kinek tetszik az applikáció, és elképesztően jók voltak a visszajelzések, viszont sokan felvették velem a kapcsolatot, különböző kisvállalkozók, DJ-k, olyanok, akik különböző koktélokkal foglalkoznak, hangrendszerekkel, esetleg füstgépük van, hogy ők nagyon szívesen részt vennének ebben az applikációban, külső szolgáltatókként szívesen segítenének a házigazdáknak különböző extraszolgáltatásokkal, amiket speciálisan nyújtani tudnak. Arra gondoltunk, hogy egy marketplace szerűséget, egy piacot alakítunk ki az appon belül, ahol már a bulikészítéskor a házigazda menüjében lehessen egy DJ-t bérelni a bulira. Akkor már az időpontja és a helyszíne megvan a DJ-nek, és ezen az applikáción belül lenne egy kis chat, ahol el tudja mondani a házigazda, hogy milyen témájú zenéket szeretne, vagy, hogy milyen számokat szeretne lejátszani, milyen számokat mixeljen meg. Evidens, hogy legyen lehetőség, hogy a két fél tranzakciójából egy bizonyos százalékot levonjunk, amolyan platformköltségként. Úgy gondolom, hogy ez korrekt abból a szempontból, hogy itt sem erőltetünk rá senkire semmit, és ezen felül úgy is gondoljuk, hogy talán jót is teszünk azzal, hogy egy külön felületet biztosítunk a kisvállalkozóknak.

Benedek: Egy DJ karrierjén hatalmasat tud dobni, hogyha már öt buliba el tud menni anélkül, hogy lenne egy olyan hónapja, amikor nem hívják sehova.

Ez mindenképpen így van.

Balázs: Ez az, amin elsőként elmélkedtünk. Sok ötlet szállingózik. Például olyasmire is gondoltunk, és azt nem én találtam ki, hanem egy férfitársam, hogy milyenek lesznek az arányok fiúk és lányok szempontjából. Mind tudjuk, hogy ez fontos aspektus, mind a hölgyeknek, hiszen ők általában szeretnék a saját biztonságuk szempontjából, hogy a bulizók ne 90%-a legyen férfi. A férfiaknál pedig ez ismerkedési szempontból lehet fontos. Úgy gondoljuk, hogy ez is az, ami valamilyen szempontból értéket teremt, és lehetséges, hogy valaki ezért hajlandó lenne egy triviális havi díjat kifizetni.

Benedek: Ezt ilyen prémium profilnak lehetne mondani.

A magyar piacot céloznátok ezzel az appal, vagy akár külföldön is szeretnétek terjeszkedni?

Balázs: Azért találjuk a magyar piacot végtelenül optimálisnak kezdésképp, mert mi itt élünk, itt ismerjük az embereket. A saját ismeretségi körünkből tudunk meríteni az applikáció első pár száz felhasználójához. És ezen felül az ismerőseink tudnak tippeket adni, hogy hogyan tetszene nekik az app, mik hiányoznak belőle.

Benedek: Magyarország tökéletes hely arra, hogy egy ilyen vállalkozást elindítsunk.

Balázs: Igen, ez az egyik szempont, az ismeretségi kör. Másrészt viszont Magyarországon nagyon kevés ilyen startup kezdeményezést látok. Kevés a nagy magyar startup. Régebben volt a Prezi. De az utóbbi időben, öt-tíz évben, úgy gondolom, hogy azért kevés magyar startupot láttunk. Rengeteg is ekörül az izgatottság az emberekben, hogy látják, hogy egy magyar termék a magyar piacra lett kiadva. Valamint amit én is sokat hallok, hogy Magyarország nem igazán minőségszenzitív piac, még hogyha ez rosszul is hangzik. De a kezdeti kis hibáinkat, bugokat, amíg még gyerekcipőben jár az applikáció, sokkal kevesebb imidzsrontással ki tudjuk javítani a piac adottságai miatt. Ebből a szempontból úgy gondolom, hogy Magyarország nagyon jó az indulásra. Szeretnénk megtartani az imidzsünket úgy, hogy ez egy „magyar startup”. Azt hiszem Észtországban van a Bolt, ami már Magyarországra is elért, ők is nagyon nagy inspirációt jelentenek számunkra, hogy egy kis európai országból egy végtelenül sikeres startup született és nemzetközi színtéren is elismertté vált.

Az emberek hogyan értesülhetnek erről az applikációról? Milyen reklámeszközökhöz nyúltok?

Benedek: Hatalmas előnyünk van olyan téren, hogy mi is fiatalok vagyunk. Emiatt a social media platformjaink jobban működnek szerintem. Például TikTokon hatalmas számokat értünk el egy-két videónkkal. Amikor az első nagy házibulinkat meghirdettük, mi azért aggódtunk hogy a százötven fő meglesz-e, de végül teltházasok lettünk, tehát nem volt nehéz dolgunk. Szerintem tetszik az embereknek, hogy mi is fiatalok vagyunk, és átlátjuk a bulizás világát, jelenleg is ebben élünk. A szabadidőnket bulizással töltjük, és jelenleg a munkánk is az, hogy ezzel foglalkozzunk. Természetesen először baráti körben kezdtük el szórni az ötletet, kikértünk véleményeket az applikációról, ebben a híres Facebook csoportban nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk. Az nagy motivációt adott. Szeretnénk kihasználni a social medián való terjeszkedést, Instagramon, TikTokon, akár később egy Youtube csatornán.

Balázs: Rengeteg olyan érdekes TikTok videónk van, amit még nem publikáltunk. Szimplán azért, mert szeretnénk a felhasználóinkat külön hullámokban látni az applikáción, hogy a kezdeti nehézségeinket egy pár ezer felhasználóval ki tudjuk küszöbölni, és utána megindulnánk egy kicsit agresszívabb TikTok marketingkampánnyal. Azért jó az a platform, mert a TikToknak hatalmas organikus elérési potenciálja van. Amíg egy Youtube videón az ember hetekig dolgozik, vagy napokig, ha már kicsit rutinosabb, addig egy TikTok videót pár óra alatt el lehet készíteni, és olyan számokat csinálnak ezek a TikTok videók, hogy az hihetetlen. Youtube-on egy új csatornával csoda, ha ez ember elér pár ezer embert, jobb esetben, ám TikTokon több tíz-, százezer emberről beszélünk. 

Balázs, hogyan merültél el a szoftverfejlesztés rejtelmeiben? Folytattál ilyen irányú tanulmányokat vagy ez inkább önfejlesztő jellegű volt?

Balázs: A kezdetekben teljes mértékben önfejlesztő volt. Szerettem volna saját magamnak különböző célokra weboldalakat csinálni, esetenként kis programokat, amelyekkel megkönnyítem a mindennapi életemet. Sok időt töltöttem a gép előtt, és mindez végül azzal járt, hogy beleszerettem a szoftverfejlesztésbe. Teljesen véletlenül egyébként, mert sosem terveztem szoftvermérnök lenni. Végső soron teljes mértékben önfejlesztő volt, tizennégy évesen kezdtem el programozni. Apró léptekben csináltam, például megtanultam, hogy hogyan kell egy dobozt beszínezni a weboldalon, utánajár az ember, egy Google keresés az egész, kicsit küzd, és már van is egy színes doboza. Ezeket az apróságokat külön-külön megtanulgattam, majd tizenhét évesen megkaptam az első állásomat, ami nagyon hasznos volt olyan szempontból, hogy egy kicsi struktúrát is vigyek a munkámba, hogy belelássak abba, hogy mások hogy csinálják. Azt gondolom, hogy bárki, aki bele akar ebbe kezdeni, vagy vagy esetleg freelancer, annak nagyon tudom ajánlani, hogy helyezkedjen el egy cégnél, akár csak egy-két évig is, hogy beleláthasson abba hogy mások hogy csinálják. Most viszont egyetemre járok, félig szoftverfejlesztést, félig pedig üzletet tanulok. Az újdonságok mértéke, mennyisége változó, de végtelenül hasznos abból a szempontból, hogy lesz egy diplomám. Ezen felül pedig kevesebb időt igényel a szoftverfejlesztés része, tekintve, hogy már van egy kis gyakorlatom, így tudok egyetemre járni egy teljes munkaidős állás mellett. Tehát nem kell az egyiket vagy másikat feladnom azért, hogy csinálhassam.

Benedek, neked a marketing a tanulmányaidból jött, vagy csak hobbiszinten kezdtél el ezzel foglalkozni, és rájöttél, hogy van tehetséged ehhez?

Benedek: Abszolút nem a tanulmányaimból jött, teljesen mást tanulok. Engem a videókészítés, a filmisztika, ami megfogott leginkább. A videóvágás, az effektelés, ez az első dolog, amiben nagyon el tudok mélyülni. Mindig nagy problémám az, hogy elkezdek valamit csinálni és egyszer csak megunom. És ahhoz képest, hogy ez is gép előtt zajlik, sose szerettem volna irodai munkát, mindig menni ide-oda, ez volt a célom. Most pedig egyszerre tudom a kinti, jövős-menős munkát a gép előttivel csinálni, lásd kimegyek, kint videózok, felveszem azt a tartalmat, amiből otthon videót készítek. Ez nagyon feldobott, ebbe beleszerettem.

Balázs: Ennek hozadéka az, hogy Benedek nem csak a videóvágásban, hanem a képekben, bármilyen médiaanyagban sokat tud segíteni. Nagyon örülök, hogy Beni nálunk van, és hogy ennyire jó szeme van a dizájnhoz, és persze az applikációban is nagyon sokat segített, sok időt töltöttünk egymás mellett ülve, próbálván kitalálni, hogy ez most hogy is legyen kialakítva, és hogyan is nézzen ki.

Balázs, szerinted mi kell ahhoz, hogy valakiből sikeres informatikus legyen? Megéri hosszú távon alkalmazásfejlesztéssel foglalkozni vagy jobb, ha az ember az informatika más területein is kipróbálja magát?

Balázs: Igazából nagyon fontos az, hogy az embernek megfelelő motivációja legyen amellett, hogy informatikus lesz belőle. Sok pozitív velejárója van a dolognak, például nagyon jó fizetések, menő irodák, ezek kecsegtetően hangzanak, de úgy gondolom, hogy rengetegen rossz indokokból kezdenek bele az egészbe. Nincs meg sokak mögött a tényleges motiváció. Nekem például a motivációt az az öröm adja, hogy készítettem valami kézzelfoghatót. Azon kell elgondolkozni, hogy miért is csinálja az ember. Ha azért, hogy csináljon valamit, esetleg egy weboldalt vagy egy applikációt, amit látja, hogy más megnyit és élvezi és használ, és ha ebben örömét leli, akkor az szerintem teljesen rendben van. Ezen felül úgy gondolom, hogy különösebben semmi nem kell, csak az elkötelezettség, mert amúgy meg esetenként tényleg száraz. Ezt rengetegszer megkapom, meg azt, hogy „ezt hogy tudod csinálni?”, mert elképesztően unalmasnak tűnik. Viszont ha ezeken az ember túl tud látni, és van ezeket áthidaló célja, akkor úgy gondolom, hogy bárkiből lehet sikeres szoftvermérnök vagy informatikus. Amúgy meg rengeteg a lehetőség, úgy gondolom, hogy attól sem kell félni, hogyha valaki nem elég jó, akkor nem kap állást. Rengeteg cég nyitott arra, hogy junior-fejlesztőket teljes nyitottsággal felvegyenek és segítsenek a fejlődésében.

Hol érhető el ez az applikáció? Csak egy kattintás az appstore-on és már ott is a lehetőség egy hajnalig tartó bulira?

Balázs: Igen, az appstore-on és a playstore-on is elérhetőek vagyunk. Igyekeztünk arra, hogy mindkét platformon elérhető legyen az alkalmazás, egészen meglepő, hogy milyenek az arányok, sokkal több az Apple felhasználó, még Magyarországon is, ezt nem is gondoltam volna. Másfél perc a regisztráció, vagyis végtelenül gyors, és gyorsan át is láthatod, hogy milyen bulik vannak. Úgyhogy én bíztatok mindenik, hogy töltse le, és ha bármilyen visszajelzésetek van, akkor írjatok Instagramon, szerintem ott a legoptimálisabb, vagy a ProjectX oldalunkon, mert mindent elolvasunk és végtelenül fontos nekünk, hogy mindenkinek a lehető legoptimálisabb élménye legyen az applikáció használatakor.

Interjút készítette: Tóth-Bíró Zsófia

süti beállítások módosítása