Reaktor

Netes csalások – hogyan kerüljük el, hogy áldozattá váljunk?

netes_csalas.jpg

A csalók nem haltak ki, csak módszert váltottak, és lesben állva várnak, hogy lecsaphassanak a gyanútlan áldozataikra. Például Budapest szerte belefutni kéregető „civilekbe”, akik valamilyen neves cél érdekében kéregetnek pénzt. Van, hogy rákos gyerekeknek gyűjtenek van, hogy valamiféle petíciót akarnak veled aláíratni (persze mellé kérik, hogy támogasd őket egy kis összeggel) de az egész közben nagyon bűzlik.

Miért egy teljesen no name alapítványon keresztül, könyvjelzőket árulva, stand nélkül kinn az utcán csinálják ezt? Ha tényleg komolyan gondolnák a dolgot, akkor valószínűleg interneten is hirdetnének, és sokan ismernék az alapítvány nevét. Persze a csalóknak az elsődleges célpontjai még mindig a nyugdíjasok, azonban egy részük átköltözött az internetre.

A hírhedt Mobilkonzol.hu

Idén Karácsony előtt jött ki az új PS5 konzol, mely egészen hiánycikk lett a koronavírusnak köszönhetően. Hamar elkapkodták a készleteket, így a gyereküknek mindent megadni kívánó szülők, boldog-boldogtalant megkerestek, hogy valahol esetleg nem lehet-e még egyet-egyet beszerezni. Ennek apropóján egy érdekes hirdetés jelent meg az interneten. Egy bizonyos Mobilkonzol azt ígérte a kétségbeesett anyukáknak és apukáknak, hogy náluk van készleten elegendő PS5 és, hogy még Szenteste előtt kiszállítanak mindent.

Az onnan rendelők elmondása szerint a Mobilkonzol honlapja igényes volt, ezért nem keltett bennük gyanút. Ami szintén eloszlatta a kételyeiket a soha nem hallott webshopról, az az, hogy nagy weboldalakon, mint például az eMAGon is hirdették magukat, ráadásul működött vevőszolgálat is náluk, ahol még fel is vették a telefont, és a diszpécser profinak tűnt az elmondásuk szerint. Ami szerintük is érdekes volt, hogy csak annak ígérték, hogy kiszállítják az ünnepek előtt a rendelést, akik banki utalással, előre fizetnek (na, vajon miért?).

A vásárlás után sokan nem kaptak visszaigazoló üzenetet, de ugye akkor már túl késő volt. Az ezen felháborodott vevők, illetve akik nagyon várták a rendelést, az ügyfélszolgálathoz fordultak. Egy állítólagos Papp Adrienn nevű ügyfélszolgálatos nő eleinte mindenkit azzal nyugtatott, hogy óriási mennyiségű rendelés érkezett és ezért késnek a kiszállítással, majd később egy egészen érdekes alibit hozott fel.

Próbált az áldozatok lelkiismeretére rájátszani, és azt mondta, hogy a főnök covidos lett, és nemrég szedték le a lélegeztetőgépről. Sőt, a főnök egész családja megfertőződött és azok is lélegeztetőgépen voltak. Sok ember nem elég szívtelen, hogy ilyen helyzetben is követelje a rendelését, inkább elkezdték sajnálni a „főnökurat” és családját. Aztán lássanak csodát, december 17-én eltűnt a 'Mobilkonzol.hu' és az ügyfélszolgálat is elérhetetlenné vált. A rendelési számok alapján 2000 embert vertek át, így a csalás összege a 300 millió Ft-ot is elérheti.

mobilkonzol.jpg

 (a Mobilkonzol.hu weblapja)

 

Ami intő jel lehetett

A Mobilkonzol mögött az Országos Ingatlanfejlesztő és Aukciósház Zrt. (OIFA) állt. Ez pont, hogy sokakban bizalmat keltett, hiszen az OIFA a nevéből eredően egy közhiteles, állami cégnek tűnik. Viszont aki ravaszabb, az rákeresett a cégjegyzékben és ott minden kiderült. Az OIFA egy tavaly februárban bejegyzett cég, melynek székhelye a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található Sonkádon volt.

Csak érdekességként: Sonkádnak 800 lakosa van, és elég valószínűtlen, hogy az állam egy ilyen szervet ide jegyeztetne be! Egyébként az OIFA is megszűnt december 17-én. Gyanús lehetett, hogy mindenáron a banki utalásra akarták terelni a vásárlókat. Az olyan termékeknél is csak előre lehetett fizetni, amelyeknek beszerzése egyébként nem számított problémásnak, például egy régebbi iPhone, vagy PS4.

oifa.jpg

(az OIFA weblapja)

Egy másik gyakori internetes csalási mód, amikor az adathalászok emailen keresztül, de akár telefonhívással is, egy bank arculatát meghamisítva szólítanak fel egy kifizetetlen számla kiegyenlítésére, ahol kérik, hogy adjuk meg a bankszámlánk adatait. Ez az ún. adathalászás. Az így megszerzett adatokat újra felhasználhatják, illetve eladhatják. Ebből az a tanulság, hogy csak megbízható helyekről szabad vásárolni. Ha új oldallal találkozunk, akkor nézzünk jobban utána a cégnek, és ha bármi gyanúst találunk, ne vegyünk onnan semmit!

A gyakorikerdesek.hu még nem garancia semmire se!

A Mobilkonzol.hu esetében sok gyanakvó felkereste a gyakorikerdesek.hu-t. Máig található bejegyzés róluk, egy kérdező konkrétan arra kíváncsi, hogy a Mobilkonzol.hu megbízható cég-e! Nagyon sok kommentelő érdekes módon azt írja, hogy „igen megbízható, ők már rendeltek, és azt mondták, hogy majd Karácsony előtt szállítanak”. Továbbá a kérdező maga győzködi a többieket a további kommentjeiben, hogy megbízható cég a Mobilkonzol. Ez nagyon gyanús, hiszen nagyon könnyű a csalóknak pár kamu fiókot létrehozni és azok által terjeszteni a cég jó hírét?

global-data-security-personal-data-security-cyber-data-security-online-concept-illustration-internet-security-information-privacy-protection_1150-37350.jpeg

Mit tehetünk?

  1. A hatályos jogszabályok alapján egy webáruháznak biztosítania kell többféle fizetési módot, tehát ha csak azonnal, utalással lehet fizetni, akkor hagyjuk ott az oldalt!
  2. Vásároljunk megbízhatóbb áruházaktól, kerüljük a gyanús, pár hete alakult oldalakat!
  3. Ha valami túl szép ahhoz, hogy igaz legyen, akkor az valószínűleg nem is igaz! Az ilyen csaló weboldalak általában azzal hirdetik magukat, hogy náluk elérhető az, ami a nagy áruházakból elfogyott, vagy nálunk csalogatóan olcsón vehető meg a termék.
  4. Kiemelten legyünk óvatosak olyan időszakokban, amikor megnő a kereslet, pl. Karácsonykor vagy a Black Friday környékén.

Szabó Henrik a BRFK Bűnmegelőzési osztályának munkatársa továbbá még azt ajánlja:

  1. A csalók hamisíthatják a fizetést bonyolító rendszer odalát, - például hamis OTP fizetési oldallal - ezért győződjünk meg, hogy egy magyar bank esetében az oldal .hu-ra végződik.
  2. Nézzük meg, hogy ki működteti a webáruházat: szerepel-e ott cégnév, utána pedig győződjünk meg róla, hogy tényleg létezik-e ilyen cég. Ha igen, akkor az megbízható-e. Például a székhelye nem egy apró faluban van-e egy üres telken.
  3. A bankkártya adatokat sose a kereskedő oldalán adjuk meg, hanem csak a banki oldalon!
süti beállítások módosítása