Reaktor

Járvány ide vagy oda, mi vásárolunk

Annyira egyszerű pénzt költeni. Legyen szó a napi alapvető szükségletekről, vagy valami teljesen felesleges dologról, a pénz gyakran csak „folyik ki” a kezeink közül. Bár a járvány elején úgy gondoltam, hogy a félelem és a bizonytalanság majd egy kicsit hátráltatja a fogyasztói társadalom pörgését, tévedtem. Az online vásárlás virágzik, a szokások változnak, de vajon hol vagyunk mi ebben az új helyzetben, és hogy érinti mindez a különböző vállalkozásokat?

Mindenki emlékszik 2020 márciusára, és az ikonikus „WC-papír pánikra”. Az emberek tömegesen, birka módon nyomultak be az üzletekbe és vásárolták fel a tartós élelmiszereket, háztartási árukat irreális mennyiségben. A hónapokig, (esetleg évekig?) tartó bezártságtól félve, horribilis összegeket hagytak a boltokban, hogy

a pincében betárazva meglegyen az apokalipszis esetére minden.

Már akkor nagyon logikátlannak tűnt mindez, de mivel egy két hétig valóban hiány alakult ki az egyes termékcsoportok körében, ezért még a legszkeptikusabbak is meglepődve nézhették át otthoni készleteiket. Mai szemmel nézve még nevetségesebb az egész, hiszen a pánik idején fennálló esetszámok elenyészők a mostani helyzethez képest, és még így is lehet WC-papírt vásárolni bőségesen mindenhol. Akik régebben 100 tekercses pakkokat, és többszörös áron értékesített csomagokat vettek, most nézhetik a felhalmozott mennyiséget évekig.

delivery-staff-ride-motorcycles-shopping-concept_1150-34879.jpeg

A vásárlás „szerelmeseit” egy dolog menti meg, de az nagyon : az online rendelés. Amint elkezdték az üzletek bezárását, úgy vándorolt át a tömeg az internetre, és

olyanok is hamar beleszoktak a "házhozszállítós" rendszerbe, akik előtte szinte sosem éltek vele.

Személyes példaként tudom mondani magamat, aki a korábbiakban a boltokat preferálta, az év elejétől kezdve viszont szinte mindent rendelés útján szerzek be.

A boltok bezárási kötelezettsége nagy nehézséget jelent a kisebb vállalkozások számára. Az apró könyvesboltok, ruhaboltok stb. próbálnak túlélni, így sokan bezárás helyett az online térben gondolkodnak. Nem minden ágazatnál működik ez, de ahol lehet, ott mindent megtesznek a fennmaradásért. Az élelmiszerek árusításához a nagyobb üzletláncok már saját  honlappal is rendelkeznek egy ideje, de most akár már Wolt applikációval is házhoz rendelhetjük a bevásárlást.

A járvány egyik legnagyobb nyertesei azok a vállalatok, akik eddig is online értékesítéssel, számítógépekkel és kiegészítőikkel foglalkoztak. Az Amazon például brutális hasznot húz a jelenlegi helyzetből, tavaly a harmadik negyedévi adatok szerint megtriplázta bevételét. Összesen több mint 96 billió dollárt keresett a cég, ebből nettó 6,3 billió dollár a nyereség. Ez több mint 2 billió dollárral több mint a 2019-es adat.

Számunkra ezek szinte felfoghatatlan számok, de jól mutatják milyen mértékben nőtt az online vásárlások száma a világban. Bár ez a legkiemelkedőbb változás, még egy nagyon érdekes „kereslet-kínálati” adatot is idekapcsolhatunk. Ahogy a vásárlási szokásaink, úgy a mindennapjaink is átalakultak, sokkal több időt töltünk otthon. Nem csak a szabadidőnk nagy részét kell a négy fal között töltenünk, de egyre többek munkája is szinte teljes mértékben otthonról zajlik, így

egyre többen ruháztak be különböző számítástechnikai készülékekre, és kiegészítőikre, hogy az otthoni munka is zavartalan legyen.

Én például tavaly ősszel szerettem volna egy webkamerát venni, de a Zoom hívások és az online meetingek miatt mások is ugyanígy gondolkoztak. A kamerák ára pár hét alatt a duplájára emelkedett, és még így is alig lehetett kapni.

 A legérdekesebb dolog azonban a jelenlegi „nagy videó kártya hiány”. Az otthoni szabadidő eltöltésének egyik legnépszerűbb módja a videó játék. Bár a konzolokból is hiány lépett fel, egy jobb videó kártyát szinte lehetetlen jelenleg beszerezni. Az egyik legnagyobb gyártó cég (Nvidia) új kártyákkal rukkolt elő tavaly szeptemberben, és ez elindított egy lavinát. Mindenki próbált átállni a PC-n való játékra, beszerezni az új kártyákat, de

a cég nem tudott lépést tartani a hatalmas igénnyel.

Nem csak külföldön, de itthon is hasonló trendekkel találkozhatunk. A tavalyi év első 6 hónapjában 35 százalékkal nőtt a hazai webáruházak forgalma a 2019-es évhez képest. Bár ahogy az ábrán is látható, a bővülés egy régóta tartó folyamat, a tavalyi adatok mégis kiugró növekedést mutatnak. A járvány különböző hullámaiban más és más szabályozásokkal találkozhattunk a boltok nyitvatartását illetően, de ez láthatóan nem változtat a tényen: beléptünk az online vásárlás világába. 

A tanulság számomra az egészből az, hogy bár sokan azt hitték, a világ nem áll meg akkor sem ha nem tudunk elmenni a Zarába vagy a Media Marktba vásárolni. Sőt, még éhen halnunk sem kell ha félünk emberek közé menni, hovatovább még a WC-papírt sem kell nélkülöznünk. Mindent beszerezhetünk online, azonban érdemes megnézni a lehetőségeinket.

Sok kis cég kínál házhozszállítást, így ha tőlük rendelünk, segíthetünk egy nehéz helyzetbe jutott vállalkozásnak túlélni ezt az időszakot.

süti beállítások módosítása