Reaktor

Az egykori neves gimnázium, ami mára csak egy baloldali elosztó lett

A mai nap folyamán jelent meg cikk a 444.hu oldalán, amiben videót is elhelyeztek a miskolci Földes Ferenc Gimnázium tüntető diákjairól. Ez az iskola több szempontból is érdekes lehet, ezen szempontok mentén végig haladva jutunk el oda, hogy valami nincs rendjén.

 

Egykor én is a Földes Ferenc Gimnáziumba jártam két évet, majd iskolát váltottam. Akkor azt gondoltam, én nem tanulok elég jól, az átlagom jogosan kifogásolják, azonban felnőtt fejjel máshogy látom: amint átkerültem egy szintén miskolci és szintén neves, de református gimnáziumba, ott támogató tanárokra találtam. Többek között lett nyelvvizsgám, nyertem perszimulációs versenyt és ami nagyon fontos: sikeresen leérettségiztem, ráadásul emelt történelem és angol érettségi bizonyítványom lett, az összes megszerezhető „plusz” pontot megkaptam, és fel is vettek egyetemre jogász hallgatónak.

 

Tehát valószínűleg nem a képességeimmel és nem és nem is a szorgalmammal volt probléma, már csak azért sem, mert visszatekintve a gimnázium előtti teljesítményemre, a városban a 19-ik legjobb írásbeli felvételi pontszámot értem el. Így felmerül a kérdés, hogy mi az oka annak, amiért nekem a Földes Ferenc Gimnáziumban nem sikerült jó átlagot összehozni?

 

Az iskola (Forrás: Wikipedia)

 

Mielőtt a kérdést megfejtem, érdemes beemelni egy párhuzamot. Amikor én jártam oda, akkor már évek óta csúszott lefele a HVG ranglistáján az egykor még elitgimnáziumnak tartott Földes Ferenc Gimnázium. Az, hogy miért a HVG listáját veszi alapul a tanári kar, jól mutatja, hogy meglehetősen baloldali világnézetű közösségről van szó, természetesen kivételek vannak. Én 2014-ben kezdtem itt tanulni akkor, még Veres Pál volt az iskola igazgatója, és az évről évre megjelenő ranglisták alapján kivehetővé vált, az ő vezetése alatt az iskola színvonala folyamatosan romlott.

 

Valószínűsíthető tehát, hogy az iskola a rangsorban elfoglalt helyezésén azzal akart javítani, hogy eltanácsol diákokat, akik az átlagot lefele húzzák. Ez az iskola vezetésének a döntése, de eddig nem tűnik célravezetőnek, mert azóta sem nyerték vissza az egykori helyezést. Ugyanakkor képmutató is, mert a diákok helyzetén nem tüntetéssel tudnak sokat javítani, hanem azzal, ha nem piszkálják aljas módon azokat.

Egyébként az órai politizálás sem volt ritka. Diákként még jókat is nevettünk azon, amikor egymást a tanáraink kiakasztották: az egyik szerint Gyurcsány sok-sok ázsiai bevándorlót akart behozni, mire a másik szarkasztikusan azt mondta nekünk erre, hogy „Gyurcsánynak hat füle van, mi?”

Ha pedig már említésre került Veres Pált és Gyurcsány is, ők is fontosak lehetnek, mert amikor még Gyurcsány Ferenc volt miniszterelnök, akkor személyesen látogatta meg a Földest egy új tornaterem kapcsán, de a fotók alapján az egykori iskolaigazgatóval, Veres Pállal már akkor is jól kijöttek, az azóta polgármesterré vált Veressel úgy tűnik, mostanában is jó viszonyt ápolnak.

 

veres_pal_gyurcsany_fekvo_1.jpg

"Feri" és "Pali" együtt tekintik meg az iskola új tornatermét

 

Volt egy tanárunk, aki ugyan nem politizált nyíltan, de sokszor elmondta büszkén, hogy az előző rendszerben pártemberek fiaival teniszezett, meg hogy Ikarus buszt vezetett. Ez nem egészen értem miért volt fontos, hogy tudjuk, de az említett tanár, Szűcs Tamás nem csak ezért volt ismert, pontosabban hírhedt a diákok között. Amikor az osztályunk nem teljesített bizonyos átlagot a témazáró dolgozattal, akkor magából kikelve öblös hangon ordítozott velünk, hogy aki lefele húzza az átlagot, az takarodjon el az iskolából.

Máskor egy óráról pár percet késő osztálytársammal ordítozott mindenki előtt, „te takony” felindítással.

Itt kerül képbe a második érdekes szempont Veres Pál baloldali polgármestersége után: ez a magyar tanár lett később a PDSZ elnöke, ami köztudottan kormányellenes, ellenzéki beállítottságú. Érdekes, mert amikor oktatott, a diákok jogai nem igazán érdekelték, bátran alázott meg bárkit, miközben a szintén kormányellenes RTL Klubnak adott válaszaiban úgy mutatta be magát, mint aki a tanárokért és a diákokért harcol, de a már szóba került HVG és más ellenzéki médiumok is cikkeztek róla, még a kormányellenes miskolci híroldal is készített vele interjút.

 

szt.jpg

Szűcs Tamás a PDSZ elnökeként

 

Ezek szerint bőven nem egy átlagos intézményről van szó, sőt! Az iskola névadója is kommunista volt, ragaszkodtak is a névhez, amikor szóba került, hogy másik nevet kapjon az intézmény, Széchenyi neve nem volt számukra megfelelő. Tehát összegezve a sikertelen iskola igazgató azóta baloldali polgármester lett, az egyik hangadó tanár a PDSZ elnökeként szólalt fel az RTL-en, az iskola egy kommunista nevét viseli, az átlagot valószínűleg a kevésbé sikeres diákok állandó piszkálásával majd eltanácsolásával akarják megoldani és erre jön rá a legújabb összefonódás.

 

A cikk elején említett 444.hu-n megjelent írás alapján utánanéztem a megszólaltatott diáknak. A nyilvános Facebook profilja elég beszédes: sok-sok megosztott Amnesty International bejegyzés, LMBTQ színezetű pad festés, és még lehetne sorolni. Én fiatalként a belvárosban ültem be ide-oda péntek este a haverokkal, esetleg az akkori barátnőmmel, de semmiképp sem Amnesty-s posztokat osztogattam tovább. Továbbá a 444-en megjelent cikkben a diákok NOÁR-os logokat ragasztott fel kartonlapokra, szóval valóban egy közéleti, politikai akcióról van szó.

 

Néhány fotó diáktüntetés egyik szószólójának profiljáról: LMBTQ, kormányellenesség és a Soros György által finanszírozott Amnesty International

 

Felmerül a kérdés, hogy egyetlen intézménybe hogyan sűrűsödhet ennyi baloldali és ellenzéki átfedés, párhuzam, ráadásul nem is biztos, hogy az összesről tudunk. Ezek alapján kijelenthető, hogy nem egy hétköznapi gimnáziumról van szó, és az is biztos, hogy a diákok tüntetése nem alulról szerveződő, hanem felülről jön. A cikk végén fontosnak tartom kiemelni, hogy a diákok nagy része nem tudja mit tesz és van olyan földeses tanár, aki a munkáját tisztességesen végzi.

Egy nemzetközi rendszer részeként most az iskola tanárait és diákjait használják fel arra, hogy a kormány ellen tiltakozzanak, az a kormány ellen, ami éppen azért küzd, hogy megkapjuk a forrásokat a tanárok fizetésemeléséhez. A tanárok fizetését valóban meg kell emelni, de azzal, hogy a kormány ellen tüntetnek nem segítenek a tanárokon.

Főszerkesztői vívódás a margóra:

Nem szeretek politizáló fiatalokkal foglalkozni, pedig szükséges, ők akarják a legjobban. Amikor én voltam 17 éves, nem adott platformot nekünk senki. Hála az égnek. Megértem azt is, aki ma örül, ha egy fiatal azt mondja, amit ő gondol a világról.

Káromkodó bölcsészlányok már az én időmben is voltak. Ezzel akartam lecsapni Balázs egyik reakcióját egy káromkodó bölcsészlányra, amit végül megjelentettünk. Mint kiderült, tévedtem: nagyot ment, pozitívan.

Mégis dolgozik bennem valami atyai, idősebb testvéri paternalizmus, ami ezt fékezné. Ha akkor valaki kamerát, diktafont és platformot ad nekem, hogy mondjam el, mit gondolok a világról, elmondtam volna; hatalmas arccal, teljes magabiztossággal. Ma a legféltettebb titkom lenne, de lehet hogy már egy-két évre rá. Még a gondolatától is bekringálnék, hogy valaki rábukkan.

Annyi idősen nincs eredeti gondolatunk, és akármilyen okos is vagy, a bölcsebb megvezet. Később rájössz, újra és újra, hogy az igazság árnyaltabb, és ha szerencséd van, lesz annyi eszed a 30-as éveid derekán, hogy ne akkor told be a megtakarításod kriptoba, amikor már a virágboltos is arról beszél. Nem véletlenül nem kiváncsi senki egy fiatal gondolataira, akkor se, ha nagyjából egyeznek az övéivel, de annak örül, ha a színpadon őt igazolja, bármit is mond ("nem kattintottam a videót, de nagyon jó!").

Mi legyen hát ezzel? Szerzőnk aktívan politizál, és személyesen érintett. Fiatal. Csapjam le mindig, hogy ne szólaljon meg, ne adjon kontextust, még akkor sem, ha a saját tapasztalatai alapján érzi azt, hogy a fent linkelt 444 cikk igazságtalanul árnyalatlan?

Itt minden érintett politizál. Vannak idősebbek, vannak fiatalabbak, vannak főszerkesztők. Aki mind a két cikket elolvassa, közelebb lesz az igazsághoz, mint az, aki csak az egyiket.

Olyan világban pedig nem akarok élni, ahol csak egy, tényellenőrzött igazság van.

süti beállítások módosítása