Reaktor

Tavaszi nagytakarítás vegyszermentesen

kepernyofoto_2022-03-20_17_22_37.png

Néha már megmutatja magát nekünk a jó idő, ideje a téli bezárkózás után egy kicsit felfrissíteni az otthonainkat is. Kipróbáltam, hogy meg tudom-e ezt tenni csupa természetes alapanyaggal, vegyszer- és műanyagmentesen, illetve milyen eredményt érek el vele.

1. Ablakmosás

Az ablakok lemosásával kezdtem, egyre többet süt a nap, egyre több fény juthat be, ne a koszos ablakokon múljon a napfényes szobabelső.

Erre egy citromsavas oldatot készítettem, fél liter langyos vízben feloldottam 2 evőkanál citromsavat és egy kiürült szórófejes flakonba töltöttem.

Bepermeteztem vele az üveget, szivaccsal áttöröltem, hogy a makacsabb szennyeződések is lejöjjenek, majd egy gumis vízlehúzóval letöröltem. Szép eredményt értem el vele és nem volt nehezebb munka, mintha bolti készítményt használtam volna, ezt a próbálkozást sikeresnek könyveltem el!

2. Sütő és hűtő takarítás

Ehhez a Marius Fabre feketeszappanját gondoltam bevetni, első körben egy higított verzióban. Most használtam először, nagyon kíváncsi voltam, hogyan fog teljesíteni. Fél liter langyos vízhez (ez fontos, hideg vízben csomós marad a paszta) két evőkanál szappant adtam, és nagyjából 25-30 csepp citrom illóolajat. Nem fogok hazudni, a feketeszappannak nincs jó illata, viszont könnyen hozzászoktam és hamar el is illan, utána pedig már csak a friss citrom illatot lehetett érezni, így ez nekem nem jelentett problémát.

A hűtőben lévő szennyeződésekkel sikeresen elbánt, de a sütőnél elbukott az oldat, alig csinált valamit.

Nem adtam fel, a hígítatlan, sűrű pasztával is vastagon bekentem, hagytam állni rajta körülbelül 40 percet, de az igazán komoly ráégéseket így sem tudta lehozni, úgyhogy ehhez végül be kellett vetnem a régi sütőtisztítómat. Ha picit gyakrabban állnék neki és kevésbé tudna beleégni a szennyeződés, talán működőképes megoldás lehetne. A hűtőbe pedig még betettem egy kis pohárnyi darált kávét, hogy a későbbiekben keletkező esetleges kellemetlen "hűtőszagot" megelőzzem.

3. Mosogatás

Még egy, számomra újdonságot próbáltam ki a Marius Fabre termékek közül, a Marseille szappant. Ezt a szép zöld kockát több dologra lehet használni, mosáshoz vagy akár fürdéshez is, én mosogatni terveztem vele. Szerencsére van mosogatógépem, így csak azokat a dolgokat kell elmosogatnom, ami gépben nem mosható, mint például a fakanalak és a konyhakések.

A szappan szépen felhabzik, jól tisztít, de sokszor kell a szivacsot újra hozzádörzsölni, hamar "eltűnik" róla.

Ez a rövid mosogatások alatt egyáltalán nem zavart, de ha egy családi ebéd után kellene kézzel elmosogatnom, már valószínűleg bosszantó lenne. Az illata ennek sem a legjobb, de ennél még annyira sem zavart, mint a koncentrátum verziónál, összességében jól használhatónak tartom. Néhány hete már használom, alig fogyott belőle, sokáig elég lesz. 

4. Portalanítás

Ugyanezt a feketeszappanos keveréket használtam a bútorok portalanításához is, illetve a konyhapult, konyhaszekrények és szekrény belsők áttörléséhez. A fa bútorok kifejezetten szép fényt kaptak tőle, nagyon meg voltam elégedve, de a többi területen is jól teljesített, itt semmilyen hátrányt nem észleltem a bolti felülettisztítókhoz képest. 

5. Fürdőszoba takarítás

A tükörre az előzőleg már említett citromsavas oldatot használtam, a csaptelepeket, illetve a fürdőszoba szekrényeket kívülről és belülről is a a feketeszappannal töröltem át, tökéletes eredménnyel. 

A kádhoz viszont kevés volt és zavaró film réteget hagyott a felületén, amit például a csaptelepek esetében nem vettem észre. Így oda más megoldást kellett keresnem, szóval

feloldottam a már elkészült feketeszappanos tisztítószerben egy jó nagy evőkanálnyi citromsavat, így viszont már nagyon könnyedén és nehézség nélkül takarított le mindent a kádról. 

Ugyanígy, a már citromsavval felturbózott keverékkel takarítottam le aztán a WC-t és a mosdókagylót is. A WC belsejébe pedig két evőkanál szódabikarbónát szórtam, ráöntöttem körülbelül egy deci ecetet, megvártam amíg csillapodik a pezsgés és a megszokott módon kitakarítottam. [Olvasónk megjegyzése alapján: az ecet és a szódabikarbóna ilyenkor leginkább egymással lép reakcióba. Mindkettő használható, csak külön-külön. Az ecettel, ami savas, a vízkő oldható, míg a szódabikarbóna lúgos, ami egyéb szennyeződéseket képes eltávolítani]

pexels-karolina-grabowska-4239031.jpg

 6. Fertőtlenítés

A kilincsek, villanykapcsolók és különböző lakástextilek, párnák, de még a kanapé szövetének illatosítására és fertőtlenítésére is egy alkoholos keveréket használok már jó ideje. Ehhez körülbelül egyharmad rész tisztított vizet keverek össze kétharmad rész gyógyszertári alkohollal, és tetszőleges illóolajat csepegtetek bele.

Otthonra egy nagyobb, gyógyszertárban kapható szórófejes flakonba készítem, a táskámba pedig egy kisebb üveggel szoktam tenni, néhány csepp glicerint adok hozzá és (műanyagmentes) kézfertőtlenítőként használom.

Mint már említettem, ez mehet távirányítóra, kapcsolókra, kilincsekre, függönyre, de jó szolgálatot tehet cipők belsejébe vagy talpára fújva, illatosítás és fertőtlenítés céljából. Mivel ez után a művelet után az egész lakást belengi a kellemes (esetemben) citrom illat, így már egyáltalán nem zavart, hogy az újdonsült házi készítésű tisztítószereim nem hozzák a megszokott “tisztaság illatot.” 

7. Felmosás

Nem maradt más hátra, mint a porszívózás és a felmosás.

A felmosóvízhez két nagy evőkanállal tettem a feketeszappanból és természetesen az illóolaj sem maradhatott el, ehhez most édesnarancsot választottam.

Gond nélkül felszedett mindent és jól láthatóan ápolta a fa padlót, de a hidegburkolatokon sem volt semmilyen probléma. Az olívaolaj alapú szappan így már picit erősebben érződött és lassabban is párolgott el az illata, de erre a pontra már hozzászoktam annyira, hogy egyáltalán nem zavart. 

A végén még bekapcsoltam a diffúzort, hogy kellemes illatot és hangulatot teremtsek, és végeztem is! 

Összességében teljesen pozitívnak könyvelem el a kísérletet, mindenhol szép tisztaság lett a lakásban, egy-két helyen igényelt több energiabefektetést, mintha bolti vegyszert, vagy akár környezetbarát tisztítószert használtam volna, cserébe a műanyag felhasználásom a nullához közelít, amiért nekem már megérte! És a pénztárcámat is megkíméltem, sokkal olcsóbbak az így elkészült tisztítószerek. 

süti beállítások módosítása