Reaktor

Egyetemista hajrá: a szobában 12/6 embernek nem lesz munkája külföldön ma estétől
Avagy miért izgulunk a választások miatt?

pexels-element-digital-1550340.jpgMűszaki egyetemistaként jogos a kérdés: kit érdekel az, hogy sok ezer kilométerre ki az elnök, ha itthon is van elég hely nekünk? Hát azért érdekel. 

Biden és Trump ígéretei között sok az ellentét, pláne az olyan kérdésekben, melyek melletti és elleni állásfoglalás mentén is egy jelentősebb szavazói kör jól jár. Ilyen ígéret egyebek közt az elektromos járművek és általában a zöld bolygó projektekhez való hozzáállás. 

A magyar műszaki felsőoktatásban van olyan gépészeti szak, ahol a végzős hallgatók 100%-a elektromos járművekből írja a szakdolgozatát, ezen a téren is tud majd elhelyezkedni. Biden ígérete szerint Amerikában első körben 500.000 töltőállomást létesítenek majd, és ezzel arányosan kap majd állami támogatást is, egyelőre biztosan az elektromos autóipar, de a járműiparra vonatkozó kijelentés takarja az egyéb területeket is (hajózás, légforgalom, motorok, mobil gépek, rakodóberendezések, stb.). Ha ez beválik, akkor a magyar műszakisok hatalmas előnyben lesznek, mert Európában egyedülálló mennyiségű és minőségű szakembert állítunk elő évente. Ellenben Trump az egész elektromos-ügyet nem érzi olyan fontosnak, mint a nehézipar egyéb égető kérdéseit (alázatosan megjegyzem, hogy én sem, pedig én is elektromos járművekből írom a szakdolgozatom), ennek mentén ha ő jön ki győztesen, búcsú és kapualj az 500.000 töltőállomásnak, és a Tesla a maga 18 százalékos piaci részesedésével a szakágban ugyanolyan mérges lesz majd, mint a pályakezdőknek kicsit elérhetőbb Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi trió, a Hyundai, de a magyarok talán legnagyobb bosszúságára a BMW.

Nem azt mondom, hogy a most itt rohangáló tucatnyi járműmérnökből 6 hajléktalan lesz, pusztán a fiatal álmok arról, hogy a Tesla konstruktőrei legyenek dől el majd ma este, ugyanis 500.000 töltőállomás és az ezzel járó ipari beruházások az amerikai mérnökökön túl még rengeteg új munkahelyet nyitnak meg, és ha ezek közül három európai, ebből pedig egy magyar, akkor az ő fizetése 5 éven belül annyi lesz, hogy a most a szobában lévő 11 ember az uzsipénzét is két hét alatt dobja majd össze. 

Egyetlen érv ebben a kérdésben Trump melett, hogy amennyiben a fosszilis energiahordozók az ő politikája értelmében előnybe kerülnek, a meghökkentő nagyságrendekben kibocsátó Amerikának előbb utóbb szorulni fog a hurok, és vagy konfliktusa lesz a nemzetközi szervezetekkel, vagy hevesen elkezd olyan mérnöki megoldások után kutatni, ami a fogyasztás minimalizálását segíti. Bár ebben a magyarok szintén nagyon jók, sajnos ezen a téren a francia és német egyetemisták is nagyon jók, de volt már dolgom afrikai mérnökkel is, aki ilyen, fogyasztásminimalizáló megoldásból doktorált. Szóval sajnos ebben az esetben versenyelőnyt vesztünk.

Ezenfelül még egy csomó szempont van, ez csak egy speciális. De abba muszáj belegondolnom, hogy Magyarország GDP-jének hány százalékát teszi ki az autóipar, ezen belül milyen márkák vannak itthon jelen, és ezeknek mekkora nyereség lenne, ha Biden beváltaná az ígéreteit. Na ugye, hogy nagyon-nem mindegy.

süti beállítások módosítása