Reaktor

Komoly erősítést kap Románia: NATO-csúcstechnológiát helyeztek át Németországból

boritokep.jpg

Január 17-én érkeztek meg a román légierő Bukarest mellett található otopeni-i repterére a Németországból küldött E-3A AWACS (Airborne Warning and Control System) felderítő repülőgépek. A repülők a NATO Airborne Early Warning & Control Force (AEW&CF) kötelékébe tartoznak, és eddig többnyire a németországi Geilenkirchen mellett található NATO-bázison állomásoztak. A NATO még január 13-án jelentette be a gépek érkezését, amelyek a Szövetség tagállamainak légtereiben fogják ellátni feladatukat, várhatóan több héten keresztül. De miért is fontosak az AWACS-repülők, és miért kellett áthelyezni párat Németországból Romániába?

A felderítő repülőgépek a NATO egyedülálló projektjeként, az Airborne Early Warning and Control Project (NAEW&CP) nevű együttműködésének eredményeként jöttek létre. A projekt története egészen 1978-ig nyúlik vissza, amikor a NATO elrendelte 18 darab, E-3A típusú AWACS repülőgép közös beszerzését. Ezek a gépek a Boeing 707-esek módosított változatai, amelyek a világ egyik leghíresebb sugárhajtású repülőgépei.

Egy E-3A AWACS hatalmas radarokkal, ún. lokátorokkal felszerelt felderítő repülőgép, amelynek a géptörzsére erősített tányérban forog körbe egy radar.

Tehát lényegében egy kiterjedt radarrendszer, amely egy méretes és nagy hatótávolságú repülőgépre szerelve képes a levegőből információt szolgáltatni a NATO szárazföldi központjainak. Ezeknek a felderítő repülőgépeknek általában az a feladatuk, hogy kiterjedt, akár több száz kilométeres körzetben pásztázzák a légteret és a szárazföldet. Az AWACS a NATO és a Boeing közös együttműködéséből jött létre. A repülőgépgyártó óriás több modellje szolgált már felderítőként és megfigyelőként, mint például a japán légierő által is hadrendbe állított Boeing 767-esek. A közös projektben 15 ország vesz részt, többek közt Magyarország is.

1000w_q95_1.png

Egy NATO AWACS gép felsszállás közben a geilenkirchen-i légi bázison. Forrás: Defence Visual Information Distribution Service

A NAEW&C projekt során a NATO AWACS számos bevetésen vett részt. Ezek között vannak olyanok, amelyek során védekező feladatokat láttak el. Ilyen volt az Operation Eagle Assist, amikor a 2001. szeptember 11-i terrortámadások után a NATO története során először vetette be a gépeket az Article 5-re (Ötös Cikkelyre) hivatkozva. Ugyanakkor voltak olyan műveletek is, amikor az AWACS repülőgépek nem egy NATO ország légterében kerültek bevetésre. Ilyenek voltak az iraki, libanoni vagy éppen a balkáni háborúk, de AWACS segítséget vettek igénybe a NATO-csapatok is az afganisztáni műveletek során 2011 és 2014 között. A felderítő gépek a közelmúltban is résztvettek bevetéseken: az Iszlám Állam (ISIS) által nyújtott fenyegetés miatt több AWACS-gép is a légtereket tartotta megfigyelés alatt, biztosabbá téve az utazást a levegőben.

Az sem ritka, hogy Közép-Kelet Európa légterein vagy katonai bázisain is megjelennek a NATO felderítő repülői. Ilyenkor általában bejelentett gyakorlatokról van szó, mint például 2014-ben Romániában, vagy 2015-ben Magyarországon.

Az AWACS fontosságát mi sem bizonyítja jobban, mint a tény, hogy 2019. november 27-én a NATO főtitkára, Jens Stoltenberg egy 1 milliárd dolláros szerződést írt alá a Boeing elnökével, Sir Michael Arthurral, a légiflotta fejlesztését illetően. Továbbá ezek az eszközök látták el a légi megfigyelést és biztosítást London fölött a NATO-vezetők találkozásán 2019. december 3-4. között. Jelenleg a németországi Aachen-től nem messze található geilenkirchen-i NATO-bázishoz 14 darab Boeing E-3A tartozik, Thomas E. Kunkel vezérőrnagy parancsnoksága alatt.

A Romániába áthelyezett AWACS repülőgépeknek tehát igenis nagy jelentősége van. Ahogy Oana Lungescu NATO-szóvivő fogalmazott, ,,Oroszország illegális háborúja Ukrajna ellen továbbra is veszélyezteti a békét és biztonságot Európában”. Ezért, ahogyan a szóvivő kijelentette, a NATO-nak kötelessége megvédeni a tagállamok területét. Továbbá kiemelte, hogy az E-3A AWACS repülőgépek kulcsfontosságúak a Szövetség védelmi helyzetét illetően, mivel hozzájárulhatnak Oroszország elrettentéséhez.

Ahogy azt a január 13-i hivatalos közleményben kiemelték, a tavaly februárban indított orosz invázióra adott válaszként a NATO megnövelte légi jelenlétét Kelet-Európában.

Továbbá rendszeresen végeztek felderítő és megfigyelő feladatokat Kelet-Európában és a Baltikumban, amelyeknek kifejezett célja volt, hogy felderítsék és kövessék az orosz légierő gépeit a NATO tagállamok határai mellett. Érdemes megjegyezni, hogy az AEW&CF már a Krím-félsziget annektálása után is küldött gépeket a régióba.

A román légierő otopeni-i bázisára kihelyezett E3A-gépek tehát tovább fogják erősíteni a NATO jelenlétét és erejét a Fekete-tenger térségében. A háromból egy gép már január 17-én leszállt a 90-es számú otopeni-i légi bázison. A repülőgépekkel együtt érkezett az a 180 fős kisegítő személyzet is, amely a gépekhez tartozik, ők a légi megfigyelések során fognak résztvenni a küldetésben. Fontos kiemelni, hogy a gépek csak a NATO tagállamainak légtereiben fognak szolgálatot teljesíteni. Ez viszont nem szükségszerűen akadályozza meg azt, hogy a megfigyelések során az orosz hadsereg és légierő mozgásáról is információkat szerezzenek.

kep2_1.jpg

Az első AWACS felderítő repülőgép leszállás után a 90-es számú otopeni-i légi bázison. Forrás: Nelson Star

Összegezve, a NATO E-3A AWACS gépeinek áthelyezése Romániába tovább erősíti a Szövetség katonai erejét a térség légtereiben. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy a NATO Magyarország számára is nagyobb védelmet nyújt ezzel a lépésével, biztosítva a Szövetség keleti határait.

süti beállítások módosítása